Sasi: Klämmen kommer att tolkas på två sätt
Klämmen om att utreda regionala språkundervisningsexperiment i grundskolan kommer att tolkas på två väldigt olika sätt, säger Kimmo Sasi (Saml).
De som var emot den kommer att säga att det bara är en utredning, de andra kommer att se klämmen som en viktig signal.
– Jag anser att utredningen ska vara seriös och ordentlig, så man ser de goda och negativa sidorna.
Sasi säger sig inte kunna utesluta möjligheten att han en dag stöder ett regionalt språkexperiment.
– I princip ställer jag mig ändå skeptisk.
Endast en ur Samlingspartiets grupp röstade för att svenskundervisningen borde vara frivillig i grundskolan. Många av partiets ledamöter ställde sig ändå positiva till klämmen. Sasi, som röstade mot regionala experiment, beräknar att de som röstade för klämmen betraktar den som "ofarlig".
Sasi uppfattar också klämmen som en diplomatisk eftergift till dem som vill stryka svenskan i grundskolan.
– En kläm för en utredning, ett försök, är något av en motvikt, att komma de andra till mötes. En kläm om att automatiskt inleda regionala försök hade inte gått igenom, säger Sasi.