Daghemsbarn litar på sitt språksinne
Ett barn i dagisåldern förhåller sig helt fördomsfritt till språk av olika slag. En undersökning på Vasa universitet avslöjar att dagisbarnen har ett obegränsat förtroende för sin egen kompetens och vill lära sig mer.
Chefen för forskningsprojektet vid Vasa universitet, universitetslektor Karita Mård-Miettinen, skulle gärna se att den här positiva inställningen till inlärning skulle bestå till senare språkstudier. Hon säger att man i skolan ofta i språkundervisningen och -testningen betonar det eleverna inte kan.
– Man borde mer uppskatta så kallade fritidspråkkunskaper och inte bara språk som man lärt sig i skolan och som fokuserar på grammatik och vokabulär. Redan lite språkkunskap är bra, säger Mård-Miettinen i ett pressmeddelande från universitetet.
Undersökningen visar att daghemsbarnen tycker att de kan flera olika språk.
Barnen är särskilt intresserade av språk de varit i kontakt med via dagvården, inom familjen och den närmaste kretsen eller på resor.
För undersökningen intervjuades 5–6-åriga dagisbarn i Ivalo, Jyväskylä och Vasa. En del av barnen i studien deltar i språkbadsverksamhet eller går på daghem där man förutom finska också talar engelska. En del av barnen går på enspråkiga daghem.
Materialinsamlingen började 2012 och fortsätter ännu i år.