Få priser bestäms helt lokalt
Mjölkpriset justerar de lokala S-marketcheferna gärna, men de flesta produkter prissätts av kedjan.
– Kunderna har reagerat positivt. Responsen har varit god.
Det säger butiksanställda Anne Hällsten, som är i färd med att fylla hyllorna med nya varor.
Vi är inte de första som avbryter henne för att tala om priser. Bland kunderna här i S-market i Karis har den prissänkning som S-kedjan tog till i början av veckan inte gått obemärkt förbi.
Varor och prissättning är sådant som engagerar, säger Anne Hällsten och intygar att de flesta hon talat med varit nöjda.
I måndags sänktes priset på 100 olika varor i S-market-affärerna, även i den i centrum av Karis, berättar marketchefen Mika Gabrielsson.
– Totalt säljer vi 12 000 olika artiklar här, säger han för att sätta prissänkningen i ett större sammanhang.
Gabrielsson säger att priserna inom S-gruppens andelslag är relativt kedjestyrda. De flesta produkter på hyllorna följer kedjans prissättning.
– Vi tycker det är bra. Kunderna vet vilka priserna är, oberoende av på vilken ort de handlar.
– Det är kedjan som håller koll på priserna. Min uppgift är mera att sköta om att kunderna kommer till affären och att allting fungerar bra här.
Men visst kan Gabrielsson och de övriga marketcheferna vid behov påverka priserna i den egna affären.
– Det är klart att vi måste vara konkurrenskraftiga på alla ställen där vi verkar.
Mjölken är ett bra exempel på en produkt vars pris kan bestämmas helt lokalt. Så sker i Karis, säger Mika Gabrielsson och berättar att han följer med de närmaste konkurrenternas mjölkpriser.
– Mjölken är en basvara som 90 procent av kunderna köper. I princip försöker vi göra prissänkningar som gynnar de flesta.
I normala fall, vid sidan av det pågående "priskriget" mellan kedjorna, är det ganska sällan som kunderna vill diskutera priserna på enskilda produkter.
– Mest handlar responsen om vilka varor vi har, att varan finns att få.
Men visst kan det löna sig att rycka marketchefen eller någon annan anställd i ärmen även i prisfrågor. Mika Gabrielsson säger att han är mycket lyhörd och att kommentarerna i alla händelser går vidare inom andelslaget.