Det byggs vid banan – enligt VR:s önskan
Bostäder, samlingslokaler och tåg börjar i Åbo vara så nära varandra att det leder till ömsesidiga begränsningar av verksamheten. Järnvägsbolaget kan ändå inte helt två sina händer – byggandet av bostäderna sker på VR Groups initiativ.
Arkitekt Christina Hovi blev inte direkt överraskad då hon hörde om läckan på bangården. Hon har varit med och skapat de planer som möjliggör byggandet av bostäder för nästan 2 000 personer på områden som tidigare hörde till järnvägen.
I bakgrundsarbetet för planerna har man i flera repriser analyserat riskerna med järnvägen. Strömmen av vagnar lastade med ammoniak, salpetersyra, propan, butan och andra syror och gaser har varit stadig under hela 2000-talet.
Transporterna går huvudsakligen till Yaras gödselfabrik i Nystad från bolagets anläggningar i Siilinjärvi. Byte från ellok till diesellok i Åbo ger några faromoment till.
Övervägde man aldrig att planera en park eller att fortsätta ha bangårdsmarken för industrier och lager?
– Nej. Det är så nära stadens centrum och det var dessutom markägarens önskan att det planeras för bostäder, säger Christina Hovi.
Och markägaren var i det här fallet VR-Group AB.
Då man redan börjat bygga det första bostadsområdet på gammal bangård 2008 tyckte Åbos stadsplanechef att risken för en allvarlig olycka per 3 000–5 000 år (VR:s dåvarande bedömning) var negligerbar.
Bara några månader senare klassificerades Åbo som landets trettonde TFG-bangård (Transport av Farligt Gods). Det betydde att man tillämpar internationella normer för hur säkerhetsutredningar och räddningsplaner görs och verksamheten granskas.
Då blev riktlinjen en olycka per en miljon år. Och med den nya klassificeringen och bättre teknik anses säkerheten faktiskt ha förbättrats just så mycket. En del av förbättringen beror på ändrade beräkningsgrunder.
Logomo satte kursen
Det hjälpte Åbo att under kulturhuvudstadsåret 2011 få den tidigare lokverkstaden inredd som kulturcentret Logomo, öppet för tusentals besökare samtidigt.
Nu är också planen för nästa bostadsområde godkänd, har vunnit laga kraft och byggandet börjar år 2015, enligt Christina Hovi.
I detaljplanerna förutsätts nu att bostäderna närmast banan har fönster som inte går att öppna och luftkonditioneringsanläggningar som stängs av automatiskt av gassensorer.
Källare och underjordiska garage är förbjudna eftersom de kunde fyllas av läckande tung gas. Samma regler skall införas för hus några kvarter in på centrums sida av banan.
Men det som verkligen skulle hjälpa vore en elektrifiering av banan till Nystad så att man inte skulle behöva rangera och förvara kemikalietåg mitt i Åbo, eller en ny bangård utanför staden för den hanteringen. Planer finns för vardera, men inte pengar. De borde komma från statliga Trafikverket.