VR förbereder sig inför ökad konkurrens
Det säger Maisa Romanainen som jobbat som chef för VR:s passagerartrafik sedan början av november.
Statligt ägda VR har ensamrätt att sköta passagerartrafiken fram till slutet av 2024. Romanainen säger att bolaget måste förbereda sig på framtida konkurrens redan nu.
Beskedet i somras om att 120 anställda får gå och att biljettkontor i 11 städer stängs kan alltså bara ha varit ett första drag för att öka konkurrenskraften.
– Målet är att vara så konkurrenskraftig som möjligt 2024, men vi har redan konkurrens från andra transportmedel, säger Romanainen i en intervju för FNB.
Hon säger att det inte finns några konkreta planer på nya uppsägningar eller minskningar, men bolaget följer noga med hur biljettförsäljningen på webben utvecklas.
I huvudstadsregionen tjuvstartar sannolikt konkurrensen då VR:s avtal med Helsingforsregionens trafik upphör i slutet av 2017. Romanainen väntar sig att flera bolag kommer att konkurrera om att få sköta lokaltrafiken.
Billiga bussar utmanar
I dagsläget är den främsta konkurrenten de billiga bussresorna. Romanainen erkänner att VR kan tvingas till ändringar i sin prissättning på grund av bussarna.
Än så länge har bussbolagen inte lyckats locka massvis med tågresenärer, men attityderna håller på att förändras.
– Prisnivån påverkar konsumenternas förväntningar om vad en viss resa mellan två städer kostar.
På samma vis utmanas VR av flygtrafiken i trafiken till norr.
Framför allt studenter jagar så billiga biljetter som möjligt och därför har VR börjat sälja billiga sista minuten-biljetter.
Tågbolaget införde i fjol en prissättning där biljetterna till mindre populära avgångar är billigare. Men prissättningen har upplevts som slumpmässig och därför kritiserats.
Statistiken visar att tågresenärerna blivit färre. Under årets andra kvartal minskade passagerarmängden på fjärrtågen med nästan 6 procent från fjolåret.
Förväntningar på Ringbanan
Något som väntas ge VR ett lyft är den nya Ringbanan som ska stå klar nästa år.
Trafikcentralen i Dickursby ska betjäna passagerare på väg till och från Helsingfors-Vanda flygplats.
Därför har VR inlett ett samarbete med Finnair, och bolagen ska bland annat ge passagerarna en möjlighet att kombinera tåg- och flygresor på samma biljett.
En förhoppning är att framför allt de ryska resenärerna ska ta till sig den här möjligheten. FNB
VR måste fortsättningsvis förbättra sin service och sina tidtabeller för att klara sig när tågtrafiken öppnar för konkurrens.