App avslöjar farlig kosmetik
Sjukdomsfall i den närmaste kretsen fick Katariina Rantanen att fundera över våra levnadsvanor. Nu lanserar hon en app som slår larm om farliga ämnen i kosmetika.
CosmEthics heter appen som avslöjar innehållet i kosmetika när man skannar förpackningens streckkod med mobilkameran. Appen förklarar vad de olika ämnena är, och gör konsumenten uppmärksam på om produkten innehåller ämnen som misstänks vara farliga.
Enligt Katariina Rantanen, CosmEthics grundare och vd, kan kosmetika innehålla cancerframkallande eller hormonstörande ämnen. För konsumenten är det ett problem att ämnena i innehållsdeklarationen är skrivna på latin.
– Det gör det mycket svårare att tolka innehållsdeklarationen i kosmetika än i till exempel livsmedel där ingredienserna är skrivna på svenska.
Rantanen har jobbat flera år med att ta fram dofter hos parfymtillverkare i Frankrike.
– Där insåg jag att tillverkarna rätt fritt får sätta till ingredienser som konsumenterna vet ganska lite om. Marknadsföringen i damtidningar säljer en image, men jag vill hellre fokusera på produktens innehåll.
Kan skräddarsys
CosmEthics-appen går att skräddarsy så att den slår larm om användaren till exempel har en viss allergi eller är vegan och vill undvika ingredienser från djurriket.
Som grund för appen har företaget byggt upp en databas med information om en stor mängd kosmetiska produkter. Om användaren söker en produkt som inte finns i databasen kan man ta ett foto på produktens innehållsförteckning och ladda upp den till tjänsten.Företaget har fyra heltidsanställda och dessutom ett par kontraktsanställda med olika bakgrund. I teamet finns bland annat en biokemist. Själv har Rantanen studerat på Hanken.
Appen är gratis och finns för Apples iOS. Företagets affärsidé är att så småningom erbjuda ett avgiftsbelagt premiuminnehåll med ännu större möjligheter att skräddarsy inställningarna. Om appen reagerar på misstänkt farliga ämnen kan den föreslå alternativa produkter och planen är att de i framtiden ska går att köpa via nätet. Enligt
Rantanen kommer företaget dock inte att alltför tidigt försöka ta in pengar – det gäller att hitta balans mellan vad man ger gratis och vad man tar betalt för utan att skrämma bort användare.
CosmEthics har fått finansiering från Tekes, Uppfinningsstiftelsen och affärsänglar, men på Slush söker företaget kontakt med framtida investerare och möjliga samarbetspartner.