Hamnstrejken kan kosta mellan noll och miljontals euro
Uppskattningarna om hur mycket strejken bland stuveriarbetarna kostar varierar mellan Bil- och transportarbetarförbundet AKT:s noll euro och Finlands näringsliv EK:s tiotals miljoner euro.
Tiina Haapasalo, ledande sakkunnig vid EK, säger att det sammanlagda värdet av exporten och importen är 240 miljoner euro per dygn. Haapasalo anser att strejken orsakar kostnader på miljontals, kanske till och med tiotals miljoner euro.
– Skadorna uppstår till exempel i form av störningar i leveranskedjan inom råvaruexporten och inom försäljningen av varor till kunderna, säger Haapasalo.
AKT:s förbundssekreterare Arto Sorvali tillbakavisar Haapasalos uppskattning och säger att strejken inte kostar Finland någonting. Enligt honom kan alla varor levereras senare.
– Vid årsskiftet får vi se värdet av exporten och då framgår det att inte ett enda kilo saknas i leveranserna, säger Sorvali.
Vd Juha Mutru på stuveribolagens organisation Hamnoperatörerna rf säger å sin sida att en del av beställningarna kan levereras senare.
Enligt Haapasalo på EK för strejken med sig också mer långsiktiga kostnader, eftersom den påverkar Finlands rykte. Strejken har för ett dygns tid stängt alla Finlands hamnar. AKT gick i strejk som en sympatiyttring med anledning av en konflikt i Torneå hamn, där en företrädare för ett ryskt fartyg riktat hot mot en lokal förtroendeman.
– Även för oss var det här ett beklagligt beslut. Men vi kan inte acceptera några slags hot mot våra förtroendemän, säger Sorvali.
Bottnar i lokal konflikt
AKT-ordföranden Marko Piirainen säger att strejken har en koppling till den finländska industrin såtillvida att fartyget som gav upphov till strejken transporterade skrot för nedsmältning i Outokumpus stålverk.
– Sådana här fall skulle inte förekomma om företagen såg till att deras varuleverantörer iakttar nationella och internationella arbetsvillkor, sade Piirainen till FNB.
Enligt AKT hade en företrädare för det ryska rederiet skickat ett skriftligt hot till förtroendemannen. Piirainen ville inte gå närmare in på vad hotet bestod av.
Den lokala fackavdelningen utlyste en blockad mot fartyget på grund av att det enligt AKT inte tillämpar gällande avtal. Fartyget har nu legat i hamnen i en vecka.
Laglig strejk
AKT betraktar strejken som laglig eftersom den inte riktar sig mot ett gällande avtal. Hamnoperatörerna anser sig stå helt utanför konflikten och Mutru hörde om strejken så sent på tisdagskvällen.
– För oss och Finlands näringsliv är det tråkigt eftersom vi inte ha kunnat påverka situationen, men ändå måste lida skada, säger Mutru.
EK:s vd Jyri Häkämies anser strejken vara fullkomligt ansvarslös.
– AKT äventyrar jobb inom andra företag och ställer till med omfattande skada för hela det finländska samhället. Men det tycks inte bekomma AKT, sade han.