Karis hjärta har gått i stå
Lokstallet på stationsområdet i Karis bildar tillsammans med bostadslängorna nedanför branten vid Alingsåsgatan en fin kulturhistorisk helhet. En helhet som är skyddad, men hotas av förfall.
Allting står stilla, ingenting händer ifråga om den gamla järnvägsmiljön i Karis.
Området väntar på en ny detaljplan där man tar ställning både till den gamla kulturmiljön och till planerna på ett nytt resecenter.
Frågan är om planerna är klara i så god tid att den gamla miljön kan räddas?
I princip är alla nämligen eniga om att miljön är värdefull. Man bör utgå från att den skyddas även i en kommande detaljplan, säger tekniska chefen Jan Gröndahl.
Den lokala identiteten i Karis är starkt knuten till järnvägskulturen, säger stadsarkitekten Simon Store.
– Området har naturligtvis ett starkt identifikationsvärde. Det är också en tidstypisk järnvägsmiljö med en autentisk stämning, ganska väl bevarad.
Liv och rörelse
Ännu på 1960- och 1970-talen bodde en massa familjer i de tre bostadslängorna på stationsområdet.
Husen med de charmiga uthusen och gårdsgatan var en vital del av det pulserande livet i och omkring stationen - Karis hjärta.
I slutet av 1990-talet gjordes i Karis ett aktivt försök att blåsa nytt liv i både Lokstallet och längorna, nämligen i ett samarbete med Karis Kurscenter som senare blev en del av Axxell.
Karis industrifastigheter bildades 1998 då staten ville avyttra alla forna järnvägshus. Bolaget är ägare till bostadslängorna och bastun, men inte Lokstallet som ägs av Senatsfastigheter.
Staden äger
Efter kommunfusionen 2009 blev Raseborg den nya ägaren till bolaget Karis industrifastigheter. Bostadslängornas och uthusens öde är alltså stadens ansvar.
Hängande stuprör och andra skavanker skvallrar om ett hotande förfall, men fortfarande är det lätt att se charmen i helheten.
Om ingenting händer och förfallet får fortsätta kan det bli betydligt svårare att se möjligheterna.
– På sommaren är det lättare att se idyllen, säger Henrik Westerlund när vi vandrar omkring i snögloppet i mars.
Simon Store påpekar att det är viktigt att taken hålls i skick så att byggnaderna inte far illa.
Westerlund uppger att taket borde förnyas åtminstone på bostadslängan närmast stationen.
Vettig användning
– Det är klart att det här är ett viktigt område för Karisborna, säger Westerlund som är VD för Karis Industrifastigheter.
– Man borde hitta på en vettig användning för byggnaderna, tillägger han.
Huset närmast Edegatan, det vill säga längst ifrån stationshuset, renoverades på 1990-talet. Där är bostäderna uthyrda.
Också en av uthuslängorna och en bastubyggnad i rödtegel renoverades i Karis Kurscenters regi.
Bastun med konferensrum är fortfarande i Axxells bruk.
Westerlund berättar att det fanns inspirerande långsiktsplaner för Lokstallet som ett centrum för restaureringsarbeten och -kurser, men de rann ut i sanden.
Men en tid såg det lovade ut då kurscentrets snickar- och möbeltapetseringskurser var inhysta i Lokstallet. Numera har Axxell endast en smedja i Lokstallet.
Den separata rödtegelbyggnaden som förr i tiden var VR:s smedja är sin tur uthyrd åt privata smeder som också har verksamhet i Billnäs.
Största smedjan
– Det är en av Finlands största smedjor som finns i en av spiltorna i Lokstallet. Där sker en utbildning som ger yrkesexamen och specialyrkesexamen, berättar Lasse Tallqvist från Axxell.
Många motsvarande järnvägsområden i landet är i betydligt sämre skick. Tack vare restareringskurserna räddades åtminstone en del av de 100 år gamla byggnaderna, säger Tallqvist.
Han har själv bott på området, nämligen på 1960-talet. I likhet med många andra Karisbor har han många minnen från området som känns viktigt att bevara.
Tallqvist och Westerlund nämner Folkhälsans ungdomsverkstad Loket som exempel på en passande verksamhet i området. Den var inhyrd i en av bostadslängorna, men verksamheten upphörde för ett drygt år sedan när Raseborg slutade köpa tjänsterna.
Lätt renovering?
Loket fanns i den mittersta av de tre bostadslängorna, ett hus som brann ner under kriget och återbyggdes i sten.
Tallqvist talar för en lätt renovering för att förlänga livslängden på husen - inte en fullständig, kostsam renovering av det slag som stationshuset i Ekenäs genomgick.
– Då blir det ekonomiskt omöjligt.