Inkomstregister för smidigare förmåner

Finland kan komma att ta i bruk ett inkomstregister som uppdateras i realtid. Skatteförvaltningen säger att registret ska samla in uppgifter om löner, pensioner och stöd.

Uppgifterna skulle vara tillgängliga för FPA, de kommunala socialmyndigheterna, arbetslöshetskassorna och pensionsanstalterna. Dessutom kunde medborgare kontrollera sina egna uppgifter i registret.

Överinspektören Arto Leinonen på Skatteförvaltningen tror att registret kunde tas i bruk 2017.
– Under nuvarande lagstiftning är ett sådant register inte möjligt. Planeringen har precis börjat.

I dagsläget ger arbetsgivarna månatligen skattemyndigheterna uppgifter om alla löner de betalat, men uppgiften ges som en klumpsumma, inte specificerat per enskild anställd.
– Skatteförvaltningen har inte diskuterat arbetsgivarnas reaktioner till att de kan bli tvungna att överlämna uppgifterna för varje avlöningsmånad till skatteförvaltningen. Vår avsikt är inte att orsaka extra jobb för arbetsgivarna, säger överinspektör Ilona Pellinen.

FPA vill ta i bruk det realtida inkomstregistret eftersom det skulle underlätta utbetalningen av olika förmåner och samtidigt minska på återkraven.