Dyrare fartygsbränsle kan gagna Hangö

EU:s bestämmelse om att fartyg ska använda renare bränsle rycker allt närmare. I Hangö hoppas man stigande bränslepriser kan locka flera fartyg hit.

År 2015 ska fartyg som trafikerar Östersjön gå på bränsle med högst 0,1 procent svavel. Att byta från tung brännolja till olja med lägre svavelhalt är bra för miljön, men utgifterna för bränslet stiger. Och då kan det svida i plånboken hos den som är beroende av långa sjötransporter, till exempel den finländska skogsindustrin.

Hangö hamn beslöt att utreda vilken effekt EU:s svaveldirektiv kan ha på trafiken över Hangö. Tillsammans med några av sina samarbetspartners beställde man en undersökning av Åbo universitet. På torsdag kunde forskaren Juha Kalli presentera resultaten.

Den goda nyheten är att det kan löna sig för finländska företag att exportera sina varor över Hangö, när man ser på kostnaderna för sjöresan.

Den mindre goda nyheten är att varornas resa längs landsväg och järnväg ut till Hangö udd kan kosta så mycket att det ändå blir billigare att välja en hamn som ligger närmare fabriken.

Kalli presenterade två exempel: en varutransport från Jyväskylä till Lübeck över Hangö och en motsvarande transport som gick över Kotka.

Hangö var det dyrare alternativet både före och efter år 2015, men prisökningen var mindre. Priset steg med 21,4 procent jämfört med 24,9 procent i exemplet Kotka.

Kallis konstaterade att det är svårt att räkna ut vilken transportväg som blir den billigaste efter 2015. Man kan bara gissa sig till de olika bränslepriserna. Men kombinationen dyrt till havs och billigt till land gagnar åtminstone Hangö.