Förmånskort innebär ett bonus också för affären - i form av information om kundernas vanor. KSF-ARKIV

Förmånskort bonus också för affären

Affärerna följer med kundernas konsumtionsvanor allt noggrannare. Till exempel Kesko granskar kundernas matvanor med hjälp av K-plussa-kortet.

Uppgifterna används sedan inom marknadsföring och planering av produktsortimentet.
– Om vissa kunder vanligtvis köper färskvaror lönar det sig inte att försöka få dem att köpa snabbmat, säger Tapio Näveri, tillförordnad vd för K-Plus.
Om nya stamkunder inte uttryckligen förbjuder bokföring av sina uppköp, tillåter de bolaget att kartlägga konsumtionsmönstren.
– Vi kan spara uppgifter om att en kund köpt produkter av ett visst märke, säger Näveri.
Dataombudsman Reijo Aarnio påpekar att ett skräddarsytt utbud kan leda till begränsade valmöjligheter för kunderna. Mest orolig är han för att stamkundssystemen ska bli allt mer komplicerade.