Den tillfälliga bron över Pickala å öppnar efter midsommar

Reparationen av bron över Pickala å går framåt i rask takt. Den tillfälliga bron med en egen fil för cyklister och fotgängare öppnar veckan efter midsommar.

Vid sidan om den bro som på 1960-talet byggdes över Pickala å ligger nu en ny tillfällig bro som ska klara av att bära omkring 10 000 fordon per dygn. Nästa vecka är det meningen att bron ska tas i bruk, men ännu är den långt ifrån klar.
– Under den här veckan ska bron få täckande plattor, asfalt och broräcken, säger övervakare Olli Kuusela som anser att projektet framskridit överraskande bra.
– Inget sabotage har förekommit, men nog små överraskningar, säger han.

Kameran observerar sluttning

Att den gamla bron var i dåligt skick var arbetsgruppen väl medveten om, men det förvånade ändp dem att den leriga sluttningen som är pålad med trästockar håller på att vittra sönder. För att belasta det vägpartiet mindre, är en liten del av körfilen ur bruk och för att kunna följa med hur marken rör sig har de lagt upp en kamera nedan om bron.
– När vi reparerar bron ska träpålarna bytas ut mot en platta gjord av armerad betong som säkert håller, förklarar Kuusela.

Lite bredare bro

I samband med att bron repareras kommer den att bli ett uns bredare på bägge sidor. Omkring fyrtio cent tillkommer vid vägens ytterkant, men någon specifikt utritad gång- och cykelled utlovas inte.
– Det blir ändå tryggare att gå och cykla där i framtiden i och med att bron blir bredare, lovar Kuusela som gett samma svar på projektets Facebook-sida (http://www.facebook.com/pikkala). Där har invånare fått kommentera brobygget och en kommentar handlar just om avsaknaden av en gång- och cykelväg på bron.

Cyklisten prioriteras om en vecka

Under den tid som trafiken löper på den tillfälliga bron kommer det däremot att finnas en helt skild väg för cyklisterna och fotgängarna. Orsaken till att man här valde att hålla den lätta trafiken avskild berodde på säkerheten.
– Den tillfälliga bron är bara sju meter bred. Om två långtradare möter varandra på bron blir det för trångt för en eventuell cyklist, säger Olli Kuusela.
Gångvägen intill är en och en halv meter bred och är avskild från den egentliga körbanan med räcken.
– Vi gör allt för att minimera säkerhetsriskerna, säger Kuusela och påpekar att bilisterna inte få köra mer än trettio kilometer i timmen på bron.
Dessutom ät körvinkeln beräknad att inte vara för skarp då bilisterna ska vända in på den körfil som leder till den tillfälliga bron.

Sommartrafik

Orsaken till att den mindre bron tas i bruk mitt på sommaren handlar om att trafiken minskar något under den här tiden.
– Under semestertider är det inte lika mycket folk på vägarna, men något evenemang längs kusten kan däremot få antalet bilar på vägarna att öka tillfälligt. Då gäller det bara att hålla sig lugn och köra försiktigt, uppmanar Kuusela.
Byggarbetet väntas bli klart i november 2012.