Brolösning brådskar i Karis
Bron över järnvägen blir troligtvis vad som åtgärdas först i idéplanen som också inkluderar ett resecenter och förslag på nya aktiviteter kring Lokstallet.
– Man behöver inte vara tekniskt begåvad för att se att bron är i dåligt skick. Något måste göras och det ganska fort, säger stadens tekniska chef Jan Gröndahl.
Olika lösningar för bron är också en del av idéplanen som håller på att jobbas fram under namnet Karis resecentrum och kring vilken det i torsdags ordnades diskussion.
Sanering, breddning eller bygget av en helt ny bro är alternativen som ingenjörbyrån Sito utgått från i sina skisser. En sanering bedöms förlänga livslängden för bron med 30 till 40 år. För en helt ny bro räknar man med en hållbarhet på 100 år.
Stängs för bilar?
Alternativet som åtminstone bland dem som var närvarande under diskussionen fick mest stöd var ändå att stänga av bron för biltrafik och endast tillåta fotgängare och cyklister.
Att helt ta bort bron anses inte önskvärt.
– Det finns skolor på båda sidorna. Eleverna ska kunna röra sig med cykel, säger Sven Holmberg som är ordförande för planläggningsnämnden.
Jan Gröndahl vet att många går och väntar på en rondell i Lidlkorsningen.
– Med det går inte att göra ändringar förrän man vet hur det blir med bron.
Väljer man att bygga en ny bro måste man bygga enligt dagens standard, vilket betyder en högre frihöjd. Det får i sin tur följder för längden av rampen och placeringen av en eventuell rondell.
Går man in för endast gång- och cykeltrafik på bron behövs heller ingen rondell.
Gärna gångtunnel
Bussföretagare Johan Amper ser det inte som nödvändigt att bussar ska kunna trafikera på bron. Han värmer inte heller för förslaget att i stället för en regelrätt terminal enbart ha busshållplatser längs med Bangatan.
– Hellre ett fredat område för bussarna, en stor plan där man ryms att svänga, säger han.
Busstationen vill han se på norra sidan av spåret, där också butikerna finns, och gärna så att det finns synkontakt med tågen. Gångtunneln som skulle förena norra sidan av järnvägen med den södra, och som liksom många andra av de föreslagna åtgärderna diskuterats många gånger om, skulle gärna få byggas ut.
I samtliga idéutkast har bussterminalen flyttats bort från Fokushuset.
Med och utan Fokus
Ännu för några år sedan bollade man med idén att placera resecentret på södra sidan av spåret. Den tanken har man enligt Jan Gröndahl lagt ner.
– Det är rätt besvärligt att köra ner till stationsområdet med buss, samtidigt som den mesta verksamheten finns på andra sidan.
I utkasten utgår man i stället för en placering på norra sidan, antingen öster eller väster om bron.
Storleken på resecentret har kopplats ihop med framtiden för Fokushuset. Sanerar man Fokushuset för beräknade fem miljoner euro blir resecentret enligt utkasten inte mycket mer än kiosk.
En rivning av Fokus och upplåtande av tomten till annat byggande beräknas igen ge intäkter med vars hjälp man kunde slå på stort och bygga ett resecentrum som också kunde innehålla bibliotek, parkering och kontor.
Demensby
Att spåna idéer kring utvecklandet av södra sidan av spåret var inget som inspirerade diskussionsdeltagarna. Stationsbyggnaden ägs av VR och Lokstallet av Senatfastigheter, stadens möjligheter att påverka är små.
Arkitekt Jenni Lautso presenterade ändå de idéer som Sito tagit fram för området omkring Lokstallet. En av visionerna är en outlet-by i kombination med en evenemangsplats.
– Avståndet till Helsingfors och Åbo är precis lämpligt för det, säger Lautso.
Ett annat av förslagen är en stationsby, enligt devisen "högklassigt boende till rimligt pris" och "modern arkitektur, sida vid sida med de historiska lokstallsmiljöerna". Man har också visionerat området som anpassat boende för demenssjuka, en så kallad demensby – potentiellt Nordens första.
Idéerna för Karis resecentrum ska nu smältas samman till ett alternativ som går till nämnderna för utlåtande i maj. Idéplanen kommer sedan att användas som bakgrundsmaterial för planläggningen.