Ny hall ger nya möjligheter
Speditionsföretaget Victor Ek investerar i en 2 000 kvadratmeter varm hall invid Västra Hamnen.
HANGÖ Kontorschef Tomas Sjödahl och projektchef Juha Karjalainen vid speditionsfirman Victor Ek är entusiastiska. De har nyligen skrivit under ett hyreskontrakt för en tomt mellan Västra hamnen och före detta Trålarhamnen. Tomten ägs av Hangö Mekaniska, och har länge stått outnyttjad.
Enligt Sjödahl öppnar det här helt nya möjligheter för Victor Ek:
– Vi har chans att komma in på nya nischer och koncept i varuflödet, säger han.
Bland annat ser han att man kan hantera bulkvaror, vilket kräver omfördelning samt lastning i varma utrymmen.
Bulkvarorna – det kan exempelvis industriella råvaror i kubikstora säckar – lastas om i tankbilar och körs ut i landet. Då är det en klar fördel om enheterna kan dras in direkt från fartyget till hallen. På så sätt slipper man ett mellanskede.
– Ibland uppstår det problem när varor lastas på kontinenten, utan hänsyn till att de åker via ett kallt land, säger Karjalainen. Därför är det en klar fördel om kunderna vet att vi har kapacitet att hantera varorna utan att de tar skada. Trailrarna kan "övernatta" inne i värmen.
På jakt efter nya kunder
Också andra sorters varor än råvaror kan komma i fråga. Man kan hantera varor såväl i containrar som på trailrar på gummihjul som användas för att lasta varor på operatörens område.
Sjödahl och Karjalainen säger att det är svårt att förutspå hur stora mängder gods som kommer att passera den nya hallen, men räknar med 50 000–100 000 ton.
Karjalainen har anställts för att dra i gång det nya segmentet. Förutom att han värvat kunder, kommer han att ansvara för den operativa verksamheten i hallen då den står färdig.
Ingen hamnoperatör
Tomten ligger nära ett fungerande kajområde, utan att vara direkt på själva hamnområdet.
– Victor Ek är ju ingen hamnoperatör, så vi kan inte verka inne på själva hamnområdet. Därför är den här tomten ett kap för oss, eftersom den ligger alldeles intill en kaj, men på rätt sida av staketet.
Dessutom löper järnvägen nära tomten, vilket enligt Sjödahl och Karjalainen också gör det lättare att sälja de nya tjänsterna.
– Men en direkt avstickare till hallen kan vi nog tyvärr inte räkna med, säger Sjödahl.
Taklagsöl i maj
I maj räknar man med att hallen står klar. Det är en så kallad nyckeln i handen-hall, som tar en knapp månad för leverantören att resa. Innan dess skall tomten röjas och ett fallfärdigt hus rivas.
– För det kommer vi att anlita lokal arbetskraft, säger Sjödahl.
Ljus framtid
Investeringen är betydande för Victor Ek, men enligt Sjödal ser framtiden för hamnverksamheten i Hangö ljus ut.
– Det nya svaveldirektivet gör Hangö till ett attraktivt alternativ. Rederier ser på vilken rutt som blir förmånlig för dem.
Den nya hallen kommer att sysselsätta cirka fyra personer till en början, på lång sikt kan det uppstå flera jobb.