Sjundeå närmar sig lösning i tågfrågan
Sjundeås kommundirektör Juha-Pekka Isotupa hoppas och tror att fullmäktige godkänner ett avtal om tågtrafik i början av februari.
Isotupa räknar med att i dagarna få det slutliga avtalet från Helsingforsregionens trafik (HRT).
Då kan kommunstyrelsen behandla frågan på sammanträdet i slutet av januari, och fullmäktige godkänna avtalet på sitt möte i början av februari.
Därmed skulle man nå en lösning för tågtrafiken mindre än en månad innan Y-tågen slutar gå.
– Det är ganska säkert att vi når en lösning för tågtrafiken. Ja, någon lösning blir det nog. Från HRT:s sida är det redan klart. Det blir inte riktigt lika bra som i nuläget, men ganska bra, säger Isotupa.
Vad betyder lösningen ekonomiskt för Sjundeå?
– Det är inte så bra om vi måste betala allt. Därför vill vi fråga ministerierna om kommunen kan få något stöd. Uppskattningsvis kommer tågen börja kosta mellan 240 000 och 300 000 euro per år. För i år blir det givetvis mindre i och med att det börjar först i mars.
Det är väl ändå helhetsekonomiskt mer gynnsamt för kommunen än att vara helt utan tågtrafik?
– Ja, så ser jag på saken. Man vet ännu inte helt säkert om alla i fullmäktige tycker lika, men jag blir nog överraskad om avtalet inte godkänns.
"Snabbtåg är orsaken"
Det var i september som Kommunikationsministeriet meddelade att Y-tågen via Kyrkslätt och Sjundeå till Karis ska läggas ned i mars på grund av besparingar.
Isotupa är glad över att det nu går att nå en lösning i tågfrågan. Likväl grämer det honom att Y-tåget dras in.
– Det är tyvärr så att den faktiska orsaken till att Y-tåget dras in inte handlar om pengar utan om att Y-tåget måste sluta för att man ska kunna sätta in snabbtåg mellan Åbo och Helsingfors. Det tycker jag är en lite konstig sak. Man borde kunna förbättra järnvägen så den räcker till både snabbtåg och tillräckligt med lokaltåg.
Flera förfrågningar
Avtalet med HRT gäller tåg under pendlingstider. På vardagarna blir det åtta avgångar mellan Helsingfors och Sjundeå, alltså fyra avgångar i båda riktningar.
Därtill utreds om S- och U-tågen som slås ihop till ett nytt U-tåg kan börja trafikera till Sjundeå. U-tågen är sådana som stannar på i princip varje hållplats på sin sträcka.
– Vi har frågat om U-tågen kan börja gå ända till Sjundeå. Det skulle inte behöva gälla varje U-tåg, men några, säger Isotupa.
Dessutom har Sjundeå frågat VR och berörda ministerier om det vore möjligt att få något fjärrtåg att stanna i Sjundeå.
Kommunen utreder också möjligheten att ordna en busslinje till Kyrkslätt.