"Frihamnen investerade, inte staden"
Det var inte staden som investerade då bilplanerna på östra industriområdet i Hangö byggdes i mitten av 2000-talet, säger Jukka Ryky, vd för Finlands frihamn.
HANGÖ Ryky tillbakavisar att Hangö stad skulle ha gjort betydande investeringar på östra industriområdet.
– Det är frihamnen som har anlagt bilplanerna och investerat i infrastrukturen på området. Vad jag vet har staden endast grävt några diken ytterom bilplanerna, säger han.
Stadsdirektör Denis Strandell sade i VN den 5 januari att staden fått kritik för de investeringar som skogsröjning och iståndsättande av de tidigare bilplanerna krävt genom åren.
Ryky menar att det är en urban legend att staden stått för investeringarna.
– Stadens karlar avverkade träden, ja, men staden fick alla intäkter från virkesförsäljningen. Och inte nog med det, jag har räknat ut att staden förtjänade kring åtta miljoner om året då bilimporten löpte som bäst.
Under de här feta åren investerade frihamnsbolaget omkring 10 miljoner euro på att anlägga såväl bilplanerna som infrastrukturen i anslutning till dem. Ryky menar att det har återbetalat sig mångfalt, inte bara till frihamnsbolaget utan också till staden och bilimportörerna.
– Det var goda tider. Finlands frihamn investerade med egna pengar, vi har inga lån. Det var goda år för alla.
Denis Strandell håller med:
– Jag tror att en del invånare och kanske till och med en del beslutsfattare inte haft det helt klart för sig vem som investerat i vad och vem som inte gjort det. Visst har staden haft en del utgifter men det är helt klart att frihamnen stått för merparten och att alla parter i sista hand varit vinnare.