I dag säljs den sista biljetten
På de övriga västnyländska stationerna har servicen dragits in redan tidigare. Efter i dag är det slut på VR:s biljettförsäljning över disk även i Karis.
Morgonen innan stängningen är kön framför biljettluckan konstant. Många passar på att förse sig med den rabatterade pendlarbiljetten som från och med måndag endast kan köpas i Helsingfors eller Åbo. Andra vill ställa frågor som varifrån bussen till Ekenäs går eller varför tåget står stilla i Bjärnå.
Bakom disken ligger en bukett rosor. Den har någon haft med sig till personalen på stationen som VR för ett antal år sedan utsåg till koncernens bästa men vars fyra anställda nu alla får gå.
"Sämre hela tiden"
Bland resenärerna ogillar man förändringen. Pojobon Patricia Hackman är glad över att ännu den här gången ha fått personlig service i stället för att vara hänvisad till en biljettautomat.
– Jag är så oteknisk, jag kan inte tåla maskiner, säger hon.
Carola Sandin-Langhoff som pendlat från Karis till Helsingfors sedan 1987 tycker beslutet att dra in biljettförsäljningen är en skandal.
– Jag har varit mycket nöjd med servicen jag fått på stationen. VR:s service har däremot försämrats hela tiden. Jag hoppas att åtminstone väntsalen hålls öppen, men snart går det väl inte ens några tåg längre.
Pendlare prövas
För pendlare gäller det i fortsättningen att i ett ofta redan pressat schema klämma in tid för inköp av den personliga 30-dagarsbiljetten vid biljettluckorna i Helsingfors eller Åbo. Riikka Harkonmäki som dagligen pendlar från Karis till jobbet i Helsingfors har fått uppleva hur servicen gradvis trappats ned.
– Tidigare köpte jag alltid biljetten på stationen i Karis under veckoslutet när det var lugnare. Men så drog man först in i söndagens öppethållning, sedan lördagens. För att spara mina nerver köpte jag en lite längre periodbiljett före årsskiftet. Pendlare spenderar redan mycket tid på tåget, nu förväntas vi också lägga ner mycket tid på att skaffa biljetter, säger Harkonmäki.
Hon tror inte pendlarna är de enda som sörjer stängningen.
– Det är många äldre människor som reser från Karis. Det är inte lätt att köpa biljett från automat och ofta är automaten ur funktion. Dessutom har biljettförsäljningen i Karis stått för jobb som nu alla är borta.
Ser du någon symbolisk betydelse i stängningen?
– Absolut! Jag är inte själv infödd Karisbo men man har ju sett gamla bilder och vet hur stor betydelse järnvägen haft för Karis.
Inte bara Karis
Från VR uppger man att cirka 85 procent av biljetterna i dag säljs via andra kanaler än över disken.
Biljettförsäljningen i Karis är heller inte den enda som upphör. Samma gäller för stationerna i Tavastehus, Joensuu, Karleby, Kemijärvi, Kouvola, Kuopio, Villmanstrand, S:t Michel, Böle, Riihimäki, Rovaniemi, Seinäjoki och Vasa.
Efter det har VR egen biljettförsäljning på nio stationer. Personlig service i de vanligaste biljettärendena ges även i R-kiosker. Biljetter kan utöver det köpas i automater, på resebyråer, via VR:s webbshop, app och telefonservice, samt ombord på tågen.
Ändringarna i biljettförsäljningen ska enligt VR inte att påverka väntsalarnas öppettider.
Däremot sker vissa förändringar i försäljningen av en del biljetter och kort som enbart fåtts på stationerna. För att göra servicen smidigare då antalet tågstationer med service blir färre behöver studenter och pensionärer inte längre ett separat kort för att få sin rabatt.