Billigare att sköta om gator i tid
En undersökning av gatunätets skick i Kyrkslätts tätorter visar att det finns reparationsbehov i alla områden. Om man vidtar åtgärder i tid kan man hålla kostnaderna nere.
Kyrkslätts kommuns egna gator är långt i från Västnylands värsta vägar.
Kommunen har också för avsikt att hålla dem i gott skick även om det kommer kosta lite mer än man tänkt sig de kommande åren.
Nämnden för serviceproduktion föreslår att kommunen satsar en halv miljon euro på reparation av det gamla gatunätet 2017 och 400 000 euro varje år under perioden 2018–2021.
Innan undersökningen av gatunätet i tätorterna var motsvarande planerade summa 100 000 euro. För 2016 har man reserverat cirka 130 000 euro för grundlig förbättring av gatorna på detaljplaneområdena.
Viktigt att reparera i tid
På sikt innebär de ökade anslagen ändå en besparing.
Enligt kartläggningen, som beställts av företaget Sweco Ympäristö, är alltså den sammanlagda reparationsskulden 2,5 miljoner euro. Det är ändå en mindre kostnad jämfört med att låta gatunätet förfalla och vidta mer omfattande reparationsarbeten i ett långt senare skede.
I beredningen som nämnden fattade beslut utifrån sägs att reparationsskulden ökar mer än förut med nuvarande anslag och antalet gator i dåligt skick likaså.
Och vidare: Om man inte vidtar reparationsarbeten i enlighet med det föreslagna reparationsprogrammet, är risken att man måste utvidga reparationerna mer än i nuläget till reparationer av konstruktionslagren och det skulle kraftigt öka de totala kostnaderna för reparationsarbeten.
Gatorna som undersökts är alla kommunens gator, samt gång- och cykelleder som ansluter till dessa. Utanför tätorterna är gator och vägar statliga eller privata.
Bra skick överlag
Även om undersökningen visar att det finns ett reparationsbehov i såväl centrum som Masaby och Veikkola är läget inte alarmerande.
Endast tio objekt fick sämsta betyg. Det vanligaste omdömet var betyget bra.
Sämst betyg fick Brovägen, Impivaaravägen, korsningen mellan Vändgränd och Smedsbyvägen, Lamminpäävägen, Majbyvägens korsning med Masabyvägen, Majviksvägen, Industrivägen, Nyängsstigen och en underfart vid Åbovägen.
I fallet med Brovägen var själva bilvägen i ganska gott skick, men trottoar och cykelväg i uselt tillstånd. Det är lite ovanligt eftersom olika filer på ett vägavsnitt brukar slitas jämnt.
- Beställdes av Kyrkslätt kommun.
- Visar på reparationsbehov i alla tätorter där kommunen har gator, alltså i centrum, Masaby och Veikkola.
- Sämst betyg fick Brovägen, Impivaaravägen, korsningen mellan Vändgränd och Smedsbyvägen, Lamminpäävägen, Majbyvägens korsning med Masabyvägen, Majviksvägen, Industrivägen, Nyängsstigen och en underfart vid Åbovägen.
- Näst sämst var gatorna Hästhoven, Silvergränden, Konduktörsgränden, Kusasvägen, Ormgransstigen, Bredbergsfonden, Dalgränd, Lammijärvivägen, Lingonbacka, Råkullavägen, Soidentakavägen, Tinagränden, Tuulensuu bygata.
Ganska väntat resultat
Kyrkslätts underhållschef Ylva Wahlström säger att resultatet inte var direkt överraskande, men ändå gav viktig information.
– Det var ett ganska väntat resultat. Vi hade som tjänstemän på känn att gatunätet blir sämre, att underhållsskulden växer. Det är allmänt känt att man måste asfaltera med jämna mellanrum för att hålla nivån, annars växer underhållsskulden.
Det man synat i undersökningen är beläggningen och ytorna. Om de synliga skadorna åtgärdas förstörs inte de bärande skikten.
Som trafikant märker man det konkret med gropiga gator och som cyklist genom att man ser sprickor i cykelvägen.
– I något skede blir en dåligt skött gata en trafiksäkerhetsfråga. I tätorterna gäller det speciellt gång- och cykelvägar, på gatorna gäller låg hastighet, där är det främst bilarna som kan ta lite skada av dåliga gator.
Hur kommer det sig att det var flest vägar i dåligt skick i Masaby och Veikkola?
– De är äldre gatuområden, men det finns vägar i dåligt skick i till exempel Bro också, och fina nya gator i Masaby och Veikkola. Det handlar inte om att dessa områden skulle ha försummats.
Kommunen har också frångått områdesvisa undersökningar. I stället går man igenom hela gatunätet och reparerar de avsnitt som är i mest akut behov.
– Det har kommit klart och tydligt fram att det här är sättet saken måste skötas på, säger Wahlström.
Dyrare nu, billigare i längden
Wahlström är övertygad om att det är både för trafiksäkerhetens bästa och ur ekonomisk synvinkel vettigast att satsa mer pengar på underhåll.
– Det är billigare att underhålla gator än att totalrenovera dem. Det vore synd att låta kommunens egendom förfalla.
Frågan är förstås om kommunfullmäktige går med på ökade anslag för gatureparationer i budgeten för 2017 som lär bli kommunens investeringstyngsta någonsin.
– Mängden gator i dåligt skick ökar om man inte satsar mer pengar på underhåll och då de väl är i riktigt dåligt skick blir det dyrare att reparera dem, säger Wahlström.