Ny e-tjänst hjälper vid bygglov
Byggnadstillsynen i Raseborg lanserar e-tjänsten Lupapiste.fi vid nyår. Via tjänsten kan invånarna få hjälp vid själva bygglovsprocessen eller ställa andra frågor om byggande.
Under hösten har byggnadstillsynen aktivt sökt nya arbetssätt och -metoder för att utveckla och förenkla processen att söka bygglov. Det elektroniska lovansökningssystemet Lupapiste.fi är ett steg i utvecklingen.
Via e-tjänsten kan invånarna fråga om råd under själva lovprocessen eller ställa andra frågor som berör byggande och lov samt ansöka om byggnadslov och åtgärdstillstånd eller sköta anmälningsärenden.
– Lupapiste.fi fungerar på de båda inhemska språken och har flera fördelar jämfört med det traditionella systemet, det vill säga lovansökan till pappers, säger Dominicus Björkstam, byggnadsinspektör vid Raseborgs stad, i ett pressmeddelande.
Färre papper, mera ordning
Tack vare tjänsten kan alla handlingar samlas på ett och samma ställe och lätt kompletteras genom att man lägger till eller tar bort bilagor på nätet.
– Hela processen dokumenteras med en tidsstämpel från att man lämnar in det första pappret till att ansökan blir beviljad. Dessutom uppkommer det inga kostnader förrän lovet beviljas, alla kopieringskostnader och kostnader för ändringar i ritningar faller sålunda bort, säger Björkstam.
En testgrupp inom Raseborgs stad har under hösten ansökt om lov via e-tjänsten med goda resultat. Därmed kan tjänsten tas i bruk från och med första januari.
För att börja använda tjänsten behöver man egna bankkoder som man registrerar sig med vid första inloggningen. Därefter kan man ansöka om vilka lov som helst i ett flertal finländska kommuner och städer.