Fortfarande knepigt att ändra bostäder
Kyrkslätt har för en andra gång utrett hur fritidsbostäder kan ändras till åretruntbostäder. Slutsatsen är att det är eftersträvansvärt endast på områden där skolskjutsar kan ordnas med kollektivtrafik.
För drygt ett år sedan beslutade kommunstyrelsen att samhällstekniska väsendet ska utreda hur fritidsbostäder kan ändras till permanenta åretruntbostäder.
Tanken är givetvis att här finns potential till nya inkomster. Man kan inte ha fritidsbostaden som sin permanenta adress och därmed inte betala skatt till den kommun där fritidsbostaden finns.
Med en liten ändring kunde fritidsgästerna bli skattebetalare. Kruxet är att fast bosättning också ställer krav på kommunen.
Frågan är dels vad som planeringsmässigt är möjligt, dels hur inkomsterna skulle öka i förhållande till nya utgifter.
Beslutsfattarna i Kyrkslätt har i flera års tid i olika sammanhang diskuterat frågan.
Omdiskuterad fråga
Man utredde åretruntboende i skärgårds- och kustområden 2002–2003. Det gav upphov till en rapport om bland annat nödvändigheten av att ordna vattenförsörjning om man önskar främja åretruntboende.
Rapporten fann inga genvägar till hur man ändrar fritidsbostäder till åretruntbostäder. Enda möjligheten är ändringar i delgeneralplaner eller stranddetaljplaner.
Frågan behandlades senast i mer omfattande skala vid ett fullmäktigeseminarium 2011.
Situationen densamma
Nu är situationen den att markägare årligen lämnar in endast några förslag om ändring av fritidsbostäders användningsändamål till åretruntbruk.
Flera markägare föreslår i stället att en sådan här ändring görs i samband med anhängiga planprojekt.
Samhällstekniska väsendet konstaterar att ändringen av fritidsbostäders användningsändamål till åretruntboende är marginellt i uppnåendet av kommunens bostadsproduktionsmål.
Samhällstekniska nämnden säger i redogörelsen till kommunstyrelsen att man vid eventuell ändring av fritidsbostäder för åretruntboende måste tänka på planeringsbiten och beakta de kostnader för kommunen som föranleds av ordnande av skolskjutsar.
Enligt nämnden borde utgångspunkten vara att ändringen av genomförs endast på områden där skolskjutsar kan ordnas med öppen kollektivtrafik, alltså med hjälp av HRT:s bussturer.