Hangö hamn nära ny milstolpe
Året som gått har inneburit många positiva nyheter i Hangö hamn. Nu kan varutrafiken dessutom slå alla tiders rekord på 4 miljoner ton. Därtill väntar ännu bättre siffror 2016 och stora investeringar.
Hangö hamn har haft ett turbulent decennium. 2000-talet började bra och runt 2006 nåddes flera trafikrekord. Några år senare kom den ekonomiska recessionen. Nästan hälften av varu- och fartygstrafiken försvann medan bilimporten sjönk till en fjärdedel av siffrorna 2008.
Sedan 2010 har trafiken återhämtat sig sakta men också fluktuerat. En ökning har ändå hela tiden skett inom trailer- och långtradartrafiken, med flera rekordår som följd.
– Konkurrenskraften har förbättrats. Hangö har vunnit på de korta sjösträckorna till kontinenten och svaveldirektiven, säger vd Anders Ahlvik.
I år går även fartygs- och varutrafiken mot rekord. Redan i november var varutrafiken uppe i 3,8 miljoner ton, jämfört med 3,7 miljoner ton under hela fjolåret.
– Det är ännu lite för tidigt att säga, men vi verkar nå gränsen på fyra miljoner ton i år. Det skulle vara alla tiders rekord, säger Ahlvik.
Ännu bättre nästa år
Även fartygsanlöpen har ökat under året och lär bli runt 1 700 stycken, jämfört med drygt 1 400 i fjol. Antalet trailers och långtradare som rullat genom hamnen verkar också slå fjolårets rekord på 162 000 stycken. Ahlvik gläder sig över siffrorna.
– Varje dag är det roligt att komma till jobbet.
Dessutom har de nya fartygsrutterna och den ökade trafik hamnen avtalat om under hösten ännu inte påbörjats.
– Nästa år blir högst sannolikt ännu bättre. All tidigare trafik verkar bestå och den nya kommer i gång, säger Ahlvik.
Yttre hamnen förbättras
Hangö hamn står även inför stora investeringar under 2016. Den länge planerade muddringen och förbättringen av Yttre hamnen på Tulludden inleds då alla miljölov erhållits. Då väntar investeringar på uppemot sex miljoner euro.
– Då vattenloven godkänns borde projektet ta 9–10 månader, säger Ahlvik.
Förutom muddringen till nio meters djup ska kajen förlängas och en ramp byggas. Det möjliggör att de största bilfartygen kan anlöpa Yttre hamnen i stället för Västra hamnen.
– Det blir en omfördelning och vi får mera utrymme i Västra hamnen, säger Ahlvik.
Jordmassorna från muddringen förs till Västra hamnen där man vill bygga ut i havet söderut. Vågbrytaren ska flyttas och hamnen får sex hektar nya lagringsplaner för trailers inom några år.
Koverhar nästa steg
Förutom de positiva följderna av årets nyheter och förbättringen i Yttre hamnen väntar hamnbolaget på verksamhet i Koverhar. Hangö hamn förbereder Koverhar för trafik av bulkvaror och betalar redan arrenden till Hangö stad, i år 300 000 euro och år 2016 en miljon euro.
Arrendena ger staden avkastning på köpet av och lånet för Koverhar, men belastar samtidigt hamnbolaget som ägs av staden. Hamnen har intygat att det finns intresserade kunder, men först måste planläggningen bli klar. Det borde ske till sommaren.
- I januari satte Svenska Orient Linien in ett nytt fartyg på rutten Hangö–Rostock.
- Samma månad inledde Finnlines ny trafik med ett fartyg från Hangö till Rostock.
- I början av året utökade även Navirail sina avgångar till Paldiski.
- Under hösten har stålföretaget SSAB meddelat att man fördubblar sin årliga stålexport via Hangö hamn. Exporten på runt 100 000 ton inleddes för ett år sedan.
- Därtill startar Finnlines en ny linje till Polen i januari.