Hylje redo och i toppform igen
Kyrkslätt är fadderkommun till marinens ombyggda oljebekämpningsfartyg Hylje, som förlängts med tio meter och fått större lastkapacitet.
Sker det en oljeolycka till sjöss gäller det att vara snabbt på plats om man vill minimera skadorna.
– De första timmarna är avgörande, säger kommendör Juha Kotilainen och berättar att marinen ständigt har ett av sina tre oljebekämpningsfartyg startklart inom maximalt fyra timmar.
Inom den tiden ska fartyget börja stäva mot olycksplatsen.
– Det visar att Finland vill ha en hög beredskap inom oljeskyddet, säger Kotilainen som är kommendör för åttonde underhållsflottiljen till vars uppgifter hör bland annat underhåll till havs och land, transporter och oljebekämpning.
Bär kommunens vapen
Vi befinner oss ombord på oljebekämpningsfartyget Hylje i hamnen i Obbnäs. Tillsammans med fartygets befälhavare kaptenlöjtnant Aki Pykälistö välkomnar Kotilainen pressen och representanterna för Kyrkslätts kommun, fullmäktiges ordförande Ulf Kjerin och kommundirektör Tarmo Aarnio.
Hylje är nämligen nu kommunens fadderfartyg och med anledning av det avtäcks kommunens vapen på fartygets överbyggnad, strax under kommandobryggan.
– Vi bär Kyrkslätts vapen med stolthet, konstaterar Juha Kotilainen.
Ny kommandobrygga
Hylje togs i drift 1981 och hör till de verkliga arbetshästarna inom marinen. Nu har fartyget fått några årtionden livslängd till.
Hylje har genomgått en fullständig renovering och ombyggnad. Arbetet inleddes i Riga och slutfördes i Nystad.
Fartyget skars itu och förlängdes med tio meter. Tankkapaciteten för insamlad olja växte med över 100 kubikmeter, så att man nu får ombord ungefär 1 000 kubikmeter.
Därtill blev överbyggnaden ett däck högre då Hylje fick ny kommandobrygga. När det gäller sjöfartssystemen hör fartyget nu till de modernaste inom oljebekämpningen.
– I stort sett allt annat har förnyats utom huvudmaskineriet, som genomgått en grundlig service, säger premiärlöjtnant Sami Tamminen som är förste officer ombord.
För insamlingen av olja används den beprövade tekniken med bommar som fånga in oljan och borstar med vilka den fås ombord. En av fördelarna med en utrustning som inte är för komplicerad är att den vid behov kan repareras ute till sjöss, säger Tamminen.
Välfylld kalender
Hylje fungerar också som moderfartyg för marinens dykare och bistår därtill med transporter och olika former av service till sjöss.
– Vi har väldigt mångsidiga uppgifter. Kalendern brukar fyllas ganska snabbt, säger befälhavaren Aki Pykälistö.
Fartyget har hela hösten varit i tjänst i sin nya skepnad. Ombyggnaden tog ett drygt år och kostade tolv miljoner euro.
Finlands miljöcentral som håller i trådarna för statens oljebekämpningsflotta stod för fiolerna. Flottan består i dag av 19 fartyg i olika storlek.
Tre av dem sköts och bemannas av marinen. Louhi som sjösattes 2011 gör Hylje sällskap i Obbnäs. I marinens hamn i Pansio i Åbo är det Halli som håller ställningarna. Halli som varit med sedan 1986 renoverades för några år sedan.
- Längd: 64,3 meter
- Bredd: 12,5 meter
- Djupgående: 3 meter
- Manskap: 18 personer, av vilka hälften är beväringar
- Uppgifter: oljebekämpning, transporter, underhåll. Fungerar därtill som moderfartyg för marinens dykare.
- Hemhamn: Obbnäs
- Togs i drift: 1981.