Bussturer tillfälligt räddade
16.15-bussen från Virkby till Ingå fortsätter köra efter årsskiftet. Också andra hotade linjer i Västnyland har räddats. Men bussturerna blir ändå färre och snart ritas linjekartan om igen.
16.15-bussen från Virkby till Degerby i Ingå fortsätter köra även efter årsskiftet. Det är den busstur som bland annat eleverna i Källhagens skola och Virkby gymnasium dragit en lans för i höst.
Bussen är den enda förbindelsen mellan Virkby och Ingå för de elever som slutar skolan efter klockan 15 och därför uppstod det oro när Pohjolan Liikenne tidigare i höst meddelade att linjen hör till dem som bolaget vill sluta sköta efter årsskiftet.
Nu står det klart att Lojo, Ingå och Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland fortsätter upprätthålla linjen som köpt trafik. Ampers busstrafik gav det vinnande anbudet och sköter därmed turen efter årsskiftet.
En del räddas
Tidigare i höst stod det klart att många busslinjer ligger i vågskålen efter årsskiftet, eftersom Pohjolan Liikenne anhöll om att få dra sig tillbaka från dem. Totalt handlar det om ett tjugotal turer; i den mängden ingår också den handfull linjer som bolaget vill stympa.
En del av dem har nu kunnat räddas, dels genom att Ampers träder in och tar över med trafik på marknadens villkor, dels genom att kommunerna och NTM-centralen gått in för att köpa trafik.
– Det är både goda och dåliga nyheter. Det man nu gjort är nödlösningar. Nu börjar arbetet med att hitta långsiktiga lösningar.
Det säger Henrik Wickström, fullmäktigeledamot i Ingå och en av dem som kämpat för bland annat nämnda busstur mellan Virkby och Ingå.
Snart nya beslut
Lösningarna man nu kommit fram till gäller för våren. Efter det går flera avtal ut och då diskuteras både rutter och tidtabeller på nytt. Wickström säger att många bollar är i luften just nu – bland annat frågan om Y-tåget och konsekvenserna ifall det läggs ner.
– Det gäller att hålla sig väl informerad om vad som sker. Samarbete kommer att krävas mellan flera olika parter.
Eleverna i fokus
Tapio Heinonen som är de västnyländska kommunernas gemensamma persontrafiklogistiker berättar att livliga förhandlingar förts under hösten för att lappa ihop bussnätet så gott det går för våren.
– Vi har försökt trygga de centrala linjerna och de turer som är viktiga för skoleleverna.
VN berättade tidigare att Ampers är beredd att ta över en del av den hotade linjetrafiken. Så sker också.
Turerna mellan Ekenäs och Snappertuna, som inte minst skoleleverna är beroende av, börjar skötas av bolaget.
Ampers utökar också sina turer till och från Helsingfors.
– Ampers är en stor aktör i sammanhanget, säger Tapio Heinonen.
Turer upphör
För vissa av Pohjolan Liikennes turer har man förhandlat fram nya lösningar.
I stora drag fick bolaget igenom sina önskemål om vilka rutter bolaget vill upphöra med. Därför kommer ett tiotal turer att stympas eller upphöra efter årsskiftet.
Tapio Heinonen berättar att servicenivån på kollektivtrafiken i regionen ska definieras på nytt. Arbetet har inletts som ett samarbete mellan kommunerna och NTM-centralen. Bolaget Sito fungerar som konsult.
– Arbetet borde bli färdigt till sommar.