Ingå föreslås satsa på sociala medier
Studerande vid yrkeshögskolan Laurea har inom ramen för sina studier gjort en plan för hur Ingå kunde marknadsföra sig för att locka nya skattebetalare – såväl företag som nya invånare. Bland annat kunde kommunen använda sig av sociala medier, menar de.
INGÅ Fyra studerande vid yrkeshögskolan Laurea i Lojo har gjort en marknadsföringsplan för Ingå som en del av sina studier. Marknadsföringsplanen har gjorts i samarbete med kommunen och i torsdags presenterades den för tjänstemännen.
De studerande – Marko Lehto från Finland, Selma Ghalem från Frankrike, Song Eun och Juhee Kim från Sydkorea – har bland annat tagit fasta på Ingås närhet till huvudstadsregionen.
En slutsats är att Ingå borde försöka få folk som jobbar i huvudstadsområdet att välja kommunen som bostadsort. Därtill kunde man försöka få industrin att se nyttan med att slå sig ner i Ingå som har billigare tomtmark än man har i huvudstadsregionen.
Ungdomarna tycker också att Ingå borde bygga vidare på och stärka sin slogan "Glad i Ingå". Ingås synlighet bör förstärkas och kommunen kunde bli bättre på att använda sig av sociala medier, som ju är en så gott som kostnadsfri marknadsföringskanal.
– Det första steget kunde vara att kommunen skapar en egen sida på Facebook. Det är en plattform som är helt gratis, konstaterar ungdomarna.
Men kommunen måste ha en medveten strategi med sin Facebooksida, bestämma vad man vill använda den till och vilket innehåll den ska ha.