Telefonstrul gör kommunen onåbar
Soneras datanät har varit överbelastat ovanligt ofta i år. I Kyrkslätt betyder avbrotten att invånarna inte kan nå någon som använder kommunens anslutning, eftersom de alla är från samma operatör.
Obbnäsbon Raija Kaila är upprörd. Hon är närståendevårdare för sin dödssjuka man och anlitar hemvården i Kyrkslätt. Förra veckan skulle hon ringa hemvårdens läkare för att få hjälp i ett om inte akut så ändå allvarligt ärende.
– Samtalet bröts genast och på telefonen såg jag en text om att förbindelsen är bruten. Jag försökte på nytt med min mans mobil som har en annan operatör men det hjälpte inte. Resultatet var detsamma också då jag försökte nå hemsjukhusets jour och hemvårdens kansli, säger hon.
Hälsovårdscentralens växel var det enda nummer hon fick svar på och där var beskedet att problemen berodde på operatören.
– Det är ett sårbart system om man inte får tag på hjälp när man behöver det, säger Kaila, som vill betona att hon inte är missnöjd med hemsjukvården.
– Vi har fått så fin service och allt har fungerat bra. Men jag bor mitt i skogen. Jag kan inte springa ut efter hjälp heller, så det är centralt för mig att få hjälp per telefon när jag behöver det, och det är dagligen.
Nätet överbelastat
På kommunen bekräftar servicesekreterare Heidi Ruotsalainen-Iivari att kommunen har haft problem med sina anslutningar.
– Det har skett ganska ofta på sistone men det gäller inte bara oss. Det är ett allmänt problem i hela landet, säger hon.
Avbrotten i telefontrafiken beror på att Soneras datanät har varit överbelastat.
– Den här hösten har vi haft några större fel i vårt nät, och de har påverkat samtalen. Men de har alla varit tillfälliga, säger informatör Mira Kettunen vid Sonera.
Förra veckan hade Soneras nät ett fel som gällde företagsabonnemang. Kring tio procent av utgående samtal från abonnemangen misslyckades på torsdag mellan klockan 5 och 12.30. Som mest berörde det 50 000 abonnenter. Felet återkom på fredag, då 50 procent av samtalen misslyckades under en dryg timme mitt på dagen.
Under hösten har Sonera fokuserat på att bygga ut sitt 4G-nät. I Kyrkslätt har företaget förnyat fyra stödstationer och byggt två på helt nya platser – en vid Omnia och en i norra Hirsala. I början av nästa år ska en ny stödstation byggas vid de nya bostadsområdena i Sarvvik.
Plugga i trådtelefon
Att de flesta abonnemang i kommunen är från en och samma operatör beror på att kommunen är tvungen att konkurrensutsätta telefontjänsterna och rätta sig därefter. Men vissa back up-planer finns.
– Vi har diskuterat att kommunen borde ha några abonnemang från andra operatörer. Kommunens och hälsocentralens växelnummer ska också få automatisk back up av Soneras telefonister när det blir fel i nätet, säger Ruotsalainen-Iivari.
Av säkerhetsskäl ska det finnas tillgång till vanliga, gammaldags trådtelefonabonnemang på ställen som skolor, daghem, hälsovårdscentraler och hemsjukvården. I Kyrkslätt finns ett antal gamla anslutningar kvar och används ofta som telefaxnummer. I nödfall kan de användas som vanliga telefonanslutningar men det kräver att man i stället för faxen pluggar i en gammaldags trådtelefon.
– Det betyder att personalen på platsen måste känna till att det finns och kunna plugga i en telefon i uttaget.