Biljettförsäljningen upphör i Karis
VR sparkar 157 anställda och lägger ner biljettförsäljningen på 13 stationer. Biljettluckan på stationen i Karis hör till dem som stänger.
Utöver Karis stänger VR också biljettförsäljningen i Tavastehus, Joensuu, Karleby, Kouvola, Kuopio, Villmanstrand, S:t Michel, Böle, Riihimäki, Rovaniemi, Seinäjoki och Vasa senast den 10 januari. Även biljettförsäljningen i Kemijärvi upphör nästa år.
Av de 400 anställda som omfattas av beslutet från VR:s samarbetsförhandlingar får 157 sparken.
– Vi vill erbjuda våra kunder förmånliga priser och sänker tågbiljettpriserna i början av nästa år. För att vi ska kunna utföra det lönsamt, måste vi förnya oss och ändra våra verksamhetssätt, säger Maisa Romanainen som är chef för VR:s passagerartrafikdivision.
– Det är givetvis ett tungt beslut för personalen, men det måste fattas för att vi ska vara konkurrenskraftiga, tillägger hon.
Fyra får gå i Karis
På biljettförsäljningen i Karis jobbar för närvarande fyra personer som alla får gå då arbetsuppgifterna på stationen upphör. Några planer på att göra sig av med stationsfastigheten har man enligt Maisa Romanainen inte. Väntsalen kommer även i fortsättningen att vara öppen.
Efter det nu fattade stängningsbeslutet kommer biljettförsäljningen enbart att finnas kvar på nio stationer. Enligt Romanainen är det bara en liten andel, 15 procent, av biljetterna som säljs den vägen. De huvudsakliga försäljningskanalerna är VR:s webbshop och appen VR Mobil och VR vill nu satsa på att utveckla de digitala tjänsterna. Från och med början av nästa år kommer man enligt Romanainen också att se över och förnya sina biljettautomater.
För den som föredrar personlig service kan de vanligaste tågbiljetterna fortsättningsvis köpas i R-kioskerna. Biljettförsäljningen fortsätter också på tågen.
"Sämre och sämre"
Jan-Peter Stenvall pendlar dagligen mellan Karis och Böle. Jämfört med indragningen av Y-tåget är beslutet att lägga ner biljettförsäljningen visserligen en lite sak men ändå en fortsättning på serien tråkiga tågnyheter.
– Det blir bara sämre och sämre.
– Man känner sig ganska hjälplös. Det är inte så mycket man kan göra, säger Stenvall.
Själv nyttjar han biljettförsäljningen i Karis visserligen bara en gång i månaden då han löser ut sin pendlarbiljett. Var den rabatterade pendlarbiljetten som fordrar uppvisande av hemortsintyg ska kunna köpas i framtiden hör till frågorna som ännu inte tycks ha något svar.
– Allt annat kan ju köpas via nätet så kanske man också hittar på något för det här. I Kyrkslätt säljs pendlarbiljetten i R-kiosken, säger Jan-Peter Stenvall.
Maisa Romanainen räknar med att man fram till den 10 januari ska ha hittat lösningar också för försäljningen av olika typer av specialbiljetter.
"Dålig julklapp"
På arbetstagarsidan är man besviken.
– En sådan här julklapp kan man knappast önska sig, säger järnvägsfackets ordförande Kari Vähäuski.
Enligt honom är det nu upp till bevis för VR att visa varför uppsägningarna gjorts.
– VR:s onda cirkel av samarbetsförhandlingar har pågått i över 10 år. För att sådana här massuppsägningar ska vara motiverade krävs det nu förändringar av världsklass.
Vähäuski påpekar att VR tidigare skött själva uppsägningsprocessen dåligt.
– Vi har tidigare erfarenhet av att medlemmar som fått sparken inte fått hjälp och stöd för att utbildas på nytt, säger Vähäuski.