Robust fordon tar form i Pojo
Terrängbilen "Misu" ska klara sig i alla fören och har i huvudsak skapats för export. Snart väntar sprängtester.
Motorhuven med all sin utrustning väger kring ett ton. Det säger någon om dimensionerna.
En knack med knogarna på fordonets sidor ger ingen genklang – det här fordonet är gjort för att ta emot rejält med stryk, vilket det heller inte försöker dölja.
– Utseendet är nog häpnadsväckande, säger Jukka Kemppainen som öppnat dörrarna till verkstadshallen för att släppa in mera ljus.
Här står prototypen till en ny terrängbil, planerad och tillverkad i Finland. Med sina robusta hjul, sin bredd på drygt 2,5 meter, längd på 7,5 meter och vikt på totalt 14 ton gör fordonet anspråk på en stor del av hallens utrymme.
Just nu blir bilen ompysslad efter en hektisk period med testkörningar. Dels handlar det om normal service, dels om förbättringar.
– Vi gör hela tiden uppdateringar – bromsarna justeras, hydrauliken justeras...
– Också mjukvaran uppdateras efter hand.
Inhemskt arbete
Jukka Kemppainen är styrelseordförande för Protolab, som tagit fram det nya fordonet. Det handlar om finländskt arbete från början till slut – från ritbord till rullande prototyp.
Företaget har sitt kontor i Esbo, men det är registrerat i Raseborg. Monteringen av fordonet har skett i en verkstad i Bollsta i Pojo, där verksamheten inte gör onödigt väsen av sig.
– Vi har hållit ganska låg profil här, säger Kemppainen.
Fordonets formella namn är PMPV 6x6. Förkortningen PMPV kommer från "protected multipurpose vehicle", skyddad universalbil.
Bilen har begåvats med det mjukare smeknamnet "Misu". Det härleds från "miinasuojattu maastokuorma-auto", minskyddad terränglastbil.
Fordonet har ett massivt stålhölje och ska kunna användas för transporter i krävande förhållanden.
– Det kan handla om krishantering, värdetransporter, polisuppdrag och liknande.
Tio personer eller tio ton
"Misu" kan bestyckas, men är ändå inget stridsfordon. Inom det militära kan bilen användas till exempel för sjuktransporter och ledningsuppdrag, vid sidan av manskaps- och materieltransporter.
I fordonet finns sittplatser för tolv personer – två i kabinen och tio i transportutrymmet. Alternativt kan bilen förflytta stora mängder varor eller materiel, närmare bestämt tio ton.
– Det är väsentlig skillnad jämfört med andra motsvarande fordon, säger Kemppainen och förklarar att bänkarna i transportutrymmet kan vikas upp.
De två propellrarna baktill avslöjar att "Misu" även kan ta sig fram i vatten. Fordonet ska också kunna registreras för civil trafik på allmänna vägar, samt transporteras med flyg.
Sikte på export
Tanken är att "Misu" ska kunna ersätta de fordon i samma kategori som världen över börjar nå pensionsåldern. Redan i Finlands närområden finns det ett tusental "Pasi"-fordon – Sisus kända trupptransportbil – som kunde tänka sig få en efterträdare i "Misu", säger Kemppainen.
– Utgångsläget har hela tiden varit att skapa en exportprodukt.
Samtidigt är också försvarsmakten här hemma en viktig potentiell kund.
Kemppainen säger att bilen fått gott betyg av dem som provkört den.
– Den rör sig smidigt och har goda köregenskaper både i terrängen och på vägarna. Också den respons som yrkeschaufförer gett har varit god.
Kända komponenter
Konceptet kring "Misu" bygger på att systemen är så enkla som möjligt. Kemppainen säger att bilen ska kunna hållas i gång och repareras var som helst i världen, med grundläggande kunskaper i fordonsteknik.
– Fordonet ska inte slås ut av en enkel träff, förtydligar han och förklarar att man velat göra bilen så oberoende som möjligt av lösningar som är känsliga för fel.
– Vi använder oss av testade och kända komponenter.
Dyra tester
Planeringen av PMPV 6x6 kom i gång på allvar år 2009. Prototypen har nu knappt 1 000 kilometer testkörning bakom sig.
De två följande exemplaren som ska monteras ihop kommer att föras till Storbritannien för sprängtest. Målet är att klara Natos strängaste krav på hållbarhet.
– Grovt taget kostar en sprängning oss 100 000 euro.
Ett fjärde exemplar ska stå klart i maj. Därefter börjar marknadsföringen på allvar.
Tanken är att få i gång produktionen av nya bilar under slutet av nästa år. Protolab tar vid behov hand om monteringen själv, men också andra lösningar kan bli aktuella.
Delarna görs i alla händelser till största delen som underleverantörsjobb.
– Projektet har som mest sysselsatt över 100 personer, säger Kemppainen och berättar att kärngruppen inom planeringen och monteringen är 10–15 personer stor.
Över ett dussin personer kunde sysselsättas i Västnyland ifall beställningar håvas in i hemlandet eller de nordiska länderna, säger Kemppainen.
Motköp
Riku Lehtonen är vd för Protolab, som driver sitt projekt med privata pengar.
– Vi har fått finansiering från nordiskt håll. Finansieringen räcker till för att slutföra det här projektet, säger Kemppainen och berättar att det handlar om motköp inom handeln.
Kemppainen hoppas att det uppstår ett kluster i Pojo kring tillverkningen av specialfordon.
– Jag hoppas vi kan stanna här så länge som möjligt.
- PMPV 6x6 har sex hjul på tre drivande axlar.
- Maskinstyrkan är 285 hästkrafter och topphastigheten 110 kilometer i timmen. Bränsletanken rymmer 400 liter dieselolja och med den mängden ska bilen kunna röra sig 800 kilometer.
- Fordonet flyter och tar sig fram i vatten med hjälp av två propellrar.
- Vikten är 14 ton.
- Bilen har ett värmekamerasystem och fyra kameror för framfarten. Med hjälp av de senare går det att skapa en 360-graders helhetsbild kring fordonet.
- Priset rör sig kring en halv miljon euro och justeras beroende på bland annat vilka tilläggssystem kunden vill ha.