Yxan föll över små tåghållplatser
Närtrafiktågen till Kyrkslätt upphör att stanna i Mankby och Bobäck från och med slutet av mars 2016. Tågtrafiken ersätts med bussar. Utredningarna om en fortsättning av tågtrafiken till Sjundeå fortsätter.
– Beslutet att lägga ner hållplatserna i Mankby och Bobäck är fatalt. Det strider mot alla satsningar på en spårbunden trafik i regionen, säger Helsingforsregionens trafiks styrelsemedlem Björn Månsson (SFP).
Han hörde till dem som förlorade omröstningen om ett uppskov med indragningen. Trafiken vid hållplatserna ersätts med bussar. I framtiden finns det en möjlighet att nedläggningsbeslutet granskas på nytt. HRT:s styrelse beslöt att man beställer in 6 nya tåg av modellen SM5, så kallade Flirttåg. Tidigare har HRT beställt 34 tåg utöver nuvarande 41.
– När samtliga närtåg på kustbanan är av modellen SM5 stannar och accelererar tågen snabbare. Det ger också en möjlighet att i fortsättningen fundera på om man öppna hållplatserna igen så att tidtabellerna anpassas med fjärrtågen, säger Månsson.
Bakom nedläggningsbeslutet ligger VR:s vilja att öka hastigheten för fjärrtågen mellan Helsingfors och Åbo. Enligt HRT är det svårt att anpassa närtågstrafiken till snabbtågen. Månsson förstår inte logiken.
– VR säger att de vill tävla mot Onnibus i snabbhet när det gäller förbindelsen mellan Helsingfors och Åbo. Det är struntprat. VR borde ju i stället tävla i prissättningen eftersom man redan nu är snabbare än Onnibus, säger Månsson.
Beslutet betyder att de nuvarande S-och U-tågen slås samman till ett U-tåg. Dessutom tar man i bruk ett X-tåg under rusningstid, som stannar på samma hållplatser som det nuvarande Y-tåget fram till Kyrkslätt.
HRT:s styrelse beslöt också på tisdagens möte om ett intentionsavtal som grund för tågtrafik mellan Helsingfors och Sjundeå för perioden 28.3.2016-31.12.2017. HRT har bett om tillstånd för trafiken av kommunikations-och trafikministeriet eftersom Sjundeå inte hör till HRT:s område. Sjundeå kommun skulle står för kostnaderna förhoppningsvis med hjälp av statsstöd. Kostnaderna för Sjundeå skulle uppgå till 230 000-300 000 på årsbasis. Något svar har man inte fått av ministeriet.
– Det här blir minister Anne Berners chans att till en del rädda sitt anseende. Det handlar ju om hennes egen valkrets, säger Månsson.
Det nya Y-tåget skulle på vägen från Helsingfors till Sjundeå stanna i Böle, Alberga, Masaby, Kyrkslätt och Sjundeå. Senare skulle också tågen stanna i Hoplax och Esbo centrum när samtliga nya tåg är i användning.