Kiosker tävlar om kunder i Karis
En ny kiosk har öppnat dörrarna i Karis. Det betyder att två kiosker konkurrerar om kunderna. Båda föreståndarna tror kunderna räcker till.
I Karis har Kioski Plus försiktigt öppnat sedan de fick Veikkaus i oktober. Namnet är egentligen ett arbetsnamn.
– Men det blir antagligen det namnet. Det är mer än en kiosk eftersom kunden kan köpa både lotto och diskmaskin här, säger Karin Svahnström.
Kim Vidfält som är en av ägarna, har tidigare haft Veikon Kone och Expertti i Karis. Nu kommer han sälja vitvaror och telefoner i kiosken i stället. Han kommer också fortsätta erbjuda service för de olika maskinerna som han gjort förr.
– Vi smyger oss fram. Vår styrka är att vi inte är bundna till ett koncept utan kan ta in det vi vill, säger Svahnström.
Friheten innebär också mer arbete eftersom alla varor måste programmeras in i kassan.
– Det är ett tidskrävande och tråkigt jobb, men då allt är inne så är det bara nya saker som ska programmeras in.
Utbudet utvecklas
Vidfält äger kiosken tillsammans med sin bror Roy Vidfält. Pia Säkkinen är föreståndare och Svahnström är med som konsult, åtminstone i början. Både Svahnström och Säkkinen har tidigare varit föreståndare vid R-kiosken i Karis och har kundbetjäning i ryggmärgen.
– Nu fanns en möjlighet för oss att försöka själva eftersom det fanns en lämplig lokal, säger Svahnström.
Öppethållningstider och utbudet håller de på att finslipa ännu.
Även om Svahnström egentligen är pensionär och inte kommer att jobba i kiosken på heltid njuter hon av arbetet.
– Kundkontakten är det som lyser upp ens dag. Det är ljuvligt med gamla kunder som kommer in och blir överraskade då jag står här, säger Svahnström.
Tror kunderna räcker
De är inte oroliga över att kunderna inte räcker till. Enligt Svahnström fanns planer för en R-kiosk till i Karis för ett par år sedan eftersom kundunderlaget finns.
– Planerna förföll, men det finns plats för två kiosker i Karis, säger Svahnström.
De har inga planer på att försöka konkurrera med samma service som R-kiosken.
– Vi räknar med att komplettera utbudet i och med att vi har ett annat koncept. Konkurrens är alltid viktigt för det håller en skärpt så man följer upp vad man gör bra.
Ingen oro i R-kiosken
Inte heller R-kioskens butiksägare Sanna Kumpumäki är orolig över konkurrensen från en ny kiosk i Karis. R-kiosken har mellan 300 och 500 kunder per dag.
– R-kiosken har ett brett utbud som andra kiosker inte kan erbjuda som till exempel att hämta pass, fiskekort och betala räkningar, säger Kumpumäki.
I måndags utökade kiosken sitt utbud med Matkahuoltotjänster. Därför byggdes en ny mellanvägg för paketen. Än har inga Matkahuoltopaket kommit till kiosken, men paket skickade via andra företag finns på hyllorna.
– Vi har också börjat sälja hotdogs.
Nöjd med ny personal
Kumpumäki är företagare för två R-kiosker, den i Karis och en i Hangö. Själv bor hon i Ekenäs och pendlar mellan båda.
– Det funkar riktigt bra och kunderna i Karis är jättetrevliga. Jag har också mer personal nu än då jag bara hade Hangökiosken, säger Kumpumäki.
Den gamla personalen i Karis sade upp sig då de var missnöjda med nya arbetsavtal. Det dröjde inte länge för Kumpumäki att hitta nya arbetstagare. I ett Facebookinlägg skrev hon att hon söker ny personal.
– Nästa dag stod två vid kassan och frågade om jobbet. Jag har tur som hittade två unga och trevliga arbetstagare som kunderna tycker om så snabbt.
Mellan hyllorna springer dottern Iina Berg. Hon är två och ett halvt år gammal och får följa med Sanna Kumpumäki till jobbet ibland då Kumpumäki har långa dagar eller då hon börjar så tidigt att dagis inte har öppnat.
– Hon är kioskens maskot. Det ger en familjeatmosfär då hon hjälper till att rada godispåsar i hyllorna och hälsar på kunder, säger Kumpumäki.