Påkostad hall redo för uppsving
Hanko Boat Yards varma båtförvaringshall är inte bara Finlands största. Företaget satsar fullt ut på säkerhet och bekvämlighet, och vill lyfta Hangös profil inom branschen.
En del detaljer och mindre utrymmen ska ännu färdigställas men i övrigt är Hanko Boat Yards hall redo för verksamhet.
– Om ett par veckor borde allt vara klart, säger Peter Wickman, en av delägarna.
7 200 kvadratmeter av hallen säljs till aktieägare, 1 400 kvadratmeter kan hyras ut. Resterande 1 400 kvadratmeter utgör utrymmen för båtservice.
– Visst är det länge sedan Hangö sett ett så här stort bygge, säger Wickman.
Fullt om tre år
Verksamheten har redan kört i gång, men på grund av förseningar på bygget blev årets säsong ingen rivstart. Nästa höst är man däremot redo och om tre säsonger har företaget budgeterat för full beläggning.
– I år har vi runt 20 båtar. Det utgör 10-15 procent av vår kapacitet, säger Wickman.
Båtarna man satsar på är stora. Gränsen går vid 60 fot, ungefär 18 meter, och lyftkapaciteten vid båtupptagningen ligger på 38 ton. Då hallen fylls blir det en imponerande samling. Redan nu står några riktigt stora motorbåtar inne i hallen.
Eget vattentorn för säkerheten
För att kunna locka sådana har säkerhet, renlighet och bekvämlighet varit självklarheter. Hallen är uppvärmd och företaget har investerat i bevakning och ett omfattande sprinklersystem. För det ändamålet behövs ett eget vattentorn på gården.
– Hangö stads rör var inte tillräckligt grova för att kunna pumpa den mängd vatten som behövs, säger delägaren Georg Berger.
För att driva systemet finns även en egen dieselmotor i beredskap ifall strömmen går. Hela hallen är därtill utrustad med ett system som känner av rök, os och till och med läckage från startbatterier.
– Det berättar i god tid före något händer och larmar räddningsverket, säger Berger.
Allt planerat från start
Slutsumman för bygget landar på 4,2 miljoner euro. Att hallen blev Finlands största varma hall var däremot ingen självklarhet.
– Man måste ändå investera i lyftanordningar och annat. Då kan man lika gärna satsa stort, säger Berger.
Att hallen byggts i Hangö har däremot flera fördelar.
– Hangö ligger mitt emellan Skärgårdshavet och Finska viken. Det är en ypperlig plats, säger Berger som liksom Wickman kom med i projektet efter att inledningsvis endast hört sig för om en båtplats i den planerade hallen.
Efterfrågan ökar
Hittills har man lockat båtar från både Åbo- och Helsingforstrakten, men även från Hangö och till och med från Åland. Efterfrågan lär ändå öka speciellt från huvudstadsregionen.
– På några år har utrymmena för båtförvaring minskat ganska drastiskt där, säger Wickman.
Tidigare hallar ger rum för bostadshus, och båtförvaringen flyttar längre bort från centrum. Till näst kommer de stora lagerhallarna på Ärtholmen bli bostadsområden.
Hanko Boat Yard tror därför att nya båtar kommer att hitta till Hangö. På köpet lär Hangö även bli en hemmahamn för flera av dem.
Tillsammans på båtmässan
Samarbete är en väg dit, och något som Hanko Boat Yard vill satsa på. Visionen är att flera hallar och varv på Hangöudd skulle hjälpa varandra, nischa sig på olika sätt och nå synergier i fråga om personal. Målet är inte att konkurrera ut någon.
På motsvarande sätt skulle Berger vilja se ett samarbete för att lyfta Hangös profil inom båtbranschen.
– Jag har pratat med stadsdirektör Denis Strandell om möjligheten att gemensamt marknadsföra Hangö på båtmässan i februari.
Staden, företag inom båtbranschen, marinan Östersjö Port och andra turismföretag borde slå ihop sig.
– Vi borde göra en gemensam satsning för att få båtturisterna att stanna längre här. Möjligheterna finns, säger Berger.
Vid sidan av det vill Hanko Boat Yard även berätta om sin hall och sina visioner för allmänheten, och ska därför ordna öppet hus i vinter.