Y-tåg kan få ersättare till Sjundeå
Chanserna att man kan åka tåg till och från Sjundeå också efter nedläggningen av Y-tåget i mars 2016 ökar. HRT planerar ett samarbete med Sjundeå kommun med tågtrafik på vardagar med ändstation i Sjundeå.
Tåget skulle vara i trafik på vardagar med totalt åtta turer i bägge riktning.
HRT står för kostnaderna på sträckan mellan Helsingfors och Kyrkslätt. Sjundeå kommun skulle stå för utgifterna på sträckan mellan Kyrkslätt och Sjundeå.
På sträckan mellan Helsingfors och Sjundeå skulle tåget stanna i Böle, Hoplax, Esbo centrum, Masaby och Kyrkslätt.
Däremot finns det inga planer på att tåget skulle köra ända till Karis. Därmed blir Ingå utan tågförbindelse från och med mars 2016.
– Den nya förbindelsen är ett försök från och med 28 mars 2016 till och med utgången av 2017. Under den här tiden utreds också om det är aktuellt för Sjundeå att ansluta sig till HRT för en fortsättning på trafiken efter 2017, säger HRT:s styrelsemedlem Björn Månsson (SFP).
Bollen är nu hos Sjundeå, som enligt uppgifter måste gräva fram några hundratusen euro på årsbasis. Sjundeå kommunstyrelse behandlar frågan på ett extra möte den 16.11. HRT:s styrelse behandlar frågan på nytt i ett möte den 17.11.
Sjundeå kommundirektör Juha-Pekka Isotupa är försiktigt optimistisk när det gäller den nya tågförbindelsen med ändstation i Sjundeå.
– Situationen är mycket bättre än för en månad sedan, men fortfarande återstår det en hel del innan vi kan pusta ut, säger Isotupa.
Precis som väntat handlar det om ekonomi. I Sjundeås kassa finns det inga extrapengar för att finansiera en tågförbindelse. Isotupa påpekar att Y-tågets andel av trafik-och kommunikationsministeriets utgifter för upphandlad trafik är 1,6 miljoner euro. Mot den bakgrunden känns 200 000 euro för sträckan mellan Kyrkslätt och Sjundeå som en ganska liten summa.