Treor presenterar FN i Ingå
I Kyrkfjärdens skola i Ingå har eleverna i årskurs 3 valt att uppmärksamma FN-dagen med en pjäs och presentation. I skolan har man under längre tid låtit eleverna ansvara för programmet under olika dagar.
Med anledningen av dagens FN-dag, kommer årskurs 3 i Kyrkfjärdens skola att ordna ett program för sina skolkamrater.
– Vissa år infaller olika märkesdagar under arbetsveckan. Det är inte fallet i år, därför firar vi FN-dagen på måndagens morgonsamling, säger skolans rektor Rigmor Andersson.
I lågstadiet i Ingå har man länge haft en tradition under märkesdagar, som innebär att en årskurs ordnar ett program för de övriga.
– Förstås uppmärksammar vi inte alla dagar, det finns så många. Men vi har valt ut sådana vi anser eleverna behöver känna till.
Andersson berättar att skolan vill väcka elevernas förståelse för olika saker.
– Senaste självständighetsdag, valde vi att fokusera på att Finlands nationalsång har flera än två verser. Det gjorde vi genom att eleverna fick läsa upp de verser man inte annars sjunger.
Viktigt med kunskap
Marianne Eriksson-Asén är lärare för årskurs 3. Hon berättar att eleverna kort kommer förklara vad FN är.
– Sedan har vi övat in en pjäs, som handlar om att alla är lika mycket värda oberoende ursprung.
Hon berättar att de olika dagarna är omtyckta hos eleverna, också bland de som är åskådare.
– Samtidigt är det förstås bra för allmänbildningen. Man märker att gruppen som gjort programmet också kommer ihåg vad de sagt. Eleverna har mycket nytta av det i undervisningen.
Nervöst
Treorna har under den här veckan förberett inför måndagens presentation. Elin Wikström, Dante Malmberg, Wilma Wide och Ida Eklund är förväntansfulla.
– Vi har övat några gånger och börjar kunna det hela. Förstås är det lite nervöst, men vi tror det kommer att gå bra, säger de.
Ida Eklund tycker det är viktigt att uppmärksamma FN-dagen.
– Alla människor har det inte bra och många behöver hjälp med olika saker. Det är roligt att många också hjälper andra, säger hon.
Under pjäsen kommer en del av eleverna att läsa högt, medan de övriga har andra uppgifter.
– Innan vi började öva fick alla välja vilken roll de skall ha, säger Dante Malmberg.
Eleverna har också tidigare ordnat program för hela skolan. Senast handlade det om Runebergsdagen.
– Så vi är vana med att uppträda vid det här laget. Runebergsdagen var också bra då vi fick varsin bakelse, säger de.
Fungerande koncept
Marianne Eriksson-Asén berättar att konceptet med att en årskurs ansvarar för en märkesdag fungerat bra.
– Förstås skulle det också gå att utveckla det hela. Till exempel kunde man ordna en temadag i samband med en händelse.
Dessutom tycker hon att det är ett bra tillfälle för eleverna att göra något annorlunda.
– Det är ett ypperligt läge ett uppträda och öva på skådespel.
Samtidigt är det klart att olika individer har olika nytta av dylika projekt.
– Vissa av eleverna får kanske mera ut av det än andra. Men samtidigt har det förstås också med åldern att göra, de äldre är lite längre hunna i undervisningen.