Potatisen knöl med potential
Konsumenterna söker mer kvalitet också i potatisarna, säger odlaren Björn Lindström på Bålaby gård i Svartå.
Nyckelordet är synlighet. Det har ingen betydelse hur bra din produkt är ifall kunderna inte ser den.
Den här saken poängterade Mikael Abrahamsson då han talade om produktutveckling och konsumenters val inför branschfolk inom potatisodlingen.
Abrahamsson jobbar för koncernen Schur, som tillverkar förpackningar och utvecklar förpackningskoncept. Han var en av de personer som höll inlägg under ett seminarium på Novia i Ekenäs i tisdags, då möjligheterna att utveckla nypotatisen som regional produkt i Nyland luftades.
Vad vill kunden ha?
I Finland har konsumtionen av potatis minskat rejält sedan 1950-talet. Samma utveckling har gällt i Sverige, där Abrahamsson bor.
Konsumtionen var också den utmaning som Abrahamsson med kolleger tog sig an för fem sex år sedan: Det fanns en god produkt, potatisen, som kunderna inte köpte i tillräckligt stor utsträckning.
– Vi startade i butiken, inte hos bonden. Hur ser det ut på hyllan? Vem vill vi nå och vilken typ av förpackning tilltalar dem?
Man kom fram till att det är mindre förpackningar som storstadskunderna gärna köper. För Svegros räkning tillverkas nu snyggt utformade plastpåsar som rymmer ett kilo potatis var. Också påsar för mindre vikt tillverkas.
Mängden upplevs som lämplig för en måltid. Tvättad är potatisen också.
– Förpackningarna började sälja bra. Vi fick ett totalt genomslag på marknaden.
Trenden är den att kunderna mer och mer väljer tvättad och färdigt packad potatis framför potatis i lösvikt, säger Abrahamsson. I bakgrunden finns faktorer som bekvämlighet och pressade tidtabeller.
Avgörande för försäljningen är tilltalande förpackningar och god synlighet i butiken, säger han.
– Odla de produkter som kunderna vill köpa och hitta på ett varumärke som säljer.
Samma trend
Också i Finland går utvecklingen mot att fler vill köpa sin potatis i mindre förpackningar. Det säger Björn Lindström, en av de västnyländska odlare som deltog i seminariet.
För enskilda gårdar och mindre packerier kan den här biten vara en utmaning, säger han. Mer avancerade packningsmaskiner, till exempel för små påsar, är stora investeringar för en jordbrukare.
Björn Lindström driver Bålaby gård tillsammans med sin fru Kristina Lindström. På gården arbetar ytterligare en anställd. Vid sidan av spannmål på 50 hektar odlas potatis på 14 hektar, i regel ett halvt dussin olika sorter per år.
– Vi har ett eget litet packeri, säger Björn Lindström och berättar att potatisarna landar i 5-, 10- och 15-kilos säckar samt i 10-kilos lådor – alla med gårdens egen text på.
Packeriet klarar av dagens ruljangs, men Lindström vill inte utesluta någonting i fråga om eventuella investeringar i nya maskiner.
Potatisen säljs i huvudsak i den egna gårdsbutiken och i torghandeln.
– Folk söker mera kvalitet, säger Lindström om konsumenternas vanor.
Han säger att potatisen är en enkel råvara i köket.
– Den är också en ekologisk produkt om man tänker på den mängd mat man får ut per hektar.
Ser stor marknad
Mikael Abrahamsson ser stor potential i marknaden i Finland.
– Det finns en jättebas att bygga på i ett land som ätit mycket potatis.
- Tisdagens seminarium ordnades av Yrkeshögskolan Novia, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund/potatisutskottet, Svenska lantbrukssällskapens förbund/Nylands svenska lantbrukssällskap, Schur, Jeppo potatis, Finlands svenska marthaförbund, Finlands kocklandslag, Pro naturbruk och projektet Västankvarn – en västnyländsk matkälla.
- Kring 50 personer deltog.