Företag ger sin syn på snabba tåg
Hur skulle ESA-banan påverka regionens näringsliv? Frågan ställs i en enkät som Västra Nylands handelskammare skickat sina medlemmar.
VÄSTNYLAND Initiativet till förfrågningen om den regionekonomiska betydelsen av en snabb tågförbindelse mellan Esbo och Salo kommer från Trafikverket. Sista dagen att ge sitt svar är på måndag och Västra Nylands handelskammares vd Eero Hettula hoppas att så många som möjligt av medlemmarna ska ta vara på möjligheten att delta.
– Givetvis ska vi vara med och utreda hurdana tågförbindelser vi ska ha i framtiden. Det är bra att också Västnyland hörs, säger han.
Tror på bra beslut
Även kustbanan ska enligt den information som handelskammaren fått utredas och Eero Hettula ser inte den aktuella utredningen som ett ställningstagande för ESA-banan.
– Det är en utredning för att få fram basinformation. Det är den här vägen man måste gå. Man kan inte besluta om sådana här saker med känslor. Det behövs fakta på handen.
Han vill inte föregå utredningens resultat men tror på för Västnyland gynnsamma slutsatser.
– Kustbanan är omkring 20 kilometer längre än vad ESA-banan skulle vara. Tidsskillnaden jämfört med de tåg som VR har tänker provköra på kustbanan utan några ändringar är ungefär en kvart. Om det ena alternativet kostar miljarder att förverkliga, det andra betydligt mindre till ungefär samma slutresultat kommer det antagligen inte att bli sämre för oss.
Tror du att det råder olika åsikter bland era medlemmar vilken bana man stöder?
– För Lojoborna är det viktigaste säkert det att man får tågkontakten till Esbo. Det kan hända att det lättare alternativet, Lojo stadsbana, skulle vara bättre för dem för att det eventuellt kan förverkligas tidigare. Men Lojo måste absolut få sin tågförbindelse.
Som Hettula ser det finns det här flera förbindelsemöjligheter.
– Det är bara 10 kilometer mellan Virkby och kustbanan, men jag vet inte om det är något som utreds.
Sänkt hastighet oroar
Hettula tycker att hela den logistiska helheten borde utredas.
– Det finns planer för stamväg 51 som tyder på att hastigheterna på stamvägen kommer att sänkas i framtiden. Går det så kommer vi att bli ännu mer blockerade här i Västnyland, säger han.
Enligt Hettula baserar sig planerna på prognoser för framtida trafikmängder. Då trafikmängderna inte berättigar till trafiksäkerhetslösningar som planskilda korsningar återstår hastighetssänkningar.
– Det är ändå planer som ligger längre i framtiden, så det finns ännu möjlighet att diskutera.
Trots dagens inte helt optimala vägförbindelser är Hangö hamn en av de största i landet då det gäller transporter på gummihjul. Detta trots att man inte lever upp till snitthastigheten på 70 km/h från fabrik till hamn som handelskammaren satt upp som riktlinje. Sänks hastigheterna på 51:an skulle det enligt Hettula innebära en ytterligare försämring.
– Då det potentiellt handlar om Finlands bästa hamn är det nog något som är på tok i planeringen på nationell nivå.
Under sitt år som vd för handelskammaren har Hettula fått märka att den egna regionen ofta glöms bort eller klassas som rekreationsområde då ministerier, NTM-central eller Nylands förbund planerar.
– Det är en utmaning för oss att få det tänkesättet att ändra. Vi måste föra fram fakta till dem som planerar och kunna argumentera. Det är också det som vi kommer att göra under de närmaste månaderna.
Splittrat
Eero Hettula återkommer flera gånger till behovet av en helhetssyn. Han lyfter fram Kuuma-kommunerna i mellersta Nyland där man genom samarbete fått till stånd helhetsplanering.
– Här i Västnyland är det däremot mera splittrat. Städerna har sin egen agenda. Om det till exempel byggdes trafikljus på riksvägen i Ekenäs skulle det tyvärr vara illa för hamnen i Hangö.
Han önskar att man kunde jobba tillsammans för ett mer positivt tankesätt, också för att utveckla Västnyland.
– Utveckling som är bra för Lojo är också positivt för Raseborg och Hangö och vice versa.