Elever sprider trivsel
Elever i Ekenäs gymnasium vill öka trivseln på sociala medier. Första steget var en eftermiddag med workshoppar. Nu hoppas de att fler ska haka på och sprida glädje och kärlek på sociala medier.
Det är viktigt att folk är vänliga mot varandra på sociala medier tycker Dinah Ahl, Melissa Ekman och Pia Bussman som är elever vid Ekenäs gymnasium.
– Trivsel på sociala medier är ett stort problem hos unga, säger Ahl.
Förra våren insåg man vid Ekenäs gymnasium att det var dags att lyfta upp trivsel på sociala medier och diskutera temat.
– Det var en alldeles enkel insikt. Såsom eleverna använder en del bilder finns en gråzon mellan skoj och gråt. Skulle jag använda motsvarande bilder av kolleger på samma sätt skulle jag sannolikt få sparken. Därför behövs en diskussion om på vems villkor bilder används, säger rektor Mikael Eriksson.
Eriksson sökte frivilliga bland eleverna Dinah Ahl, Melissa Ekman och Pia Bussman ställde upp. Tillsammans har de utarbetat trivselregler för sociala medier.
– Vi vill inte läxa upp någon utan diskutera trivsel tillsammans, säger Dinah Ahl.
– Vi vill inte sitta och peka finger, säger Melissa Ekman.
I stället vill de visa vad som är okej och försöka uppmuntra andra att sprida glädje och kärlek på sociala medier. Bland annat med hashtaggen Somejoy som de kom på tillsammans med ungdomsledaren Elin Sundell i Raseborg.
– Det är en bra grej som vi hoppas sprids, säger Ekman.
- Some-joy står för Social Media joy, alltså glädje på sociala medier.
- Med projektet vill man uppmuntra alla att sprida glädje och kärlek på sociala medier.
- På sociala medier ska du inte diskriminera eller kränka.
- Stå för din egen åsikt och det du skriver på nätet.
- Be om lov då du vill publicera bilder på någon annan.
- Använd endast dina egna konton på sociala medier.
- Skriv endast sådant som du verkligen vågar säga.
Inte ensamma
Det var inte näthat eller det allra fräckaste på sociala medier som gav initiativ till Somejoy.
– Det känns som ett konstant, omedvetet testande av gränser. Kan jag göra mig lustig över den här bilden. Kan jag ladda upp den här bilden? Hur långt kan jag gå utan att vara mobbare? Det är ju inte att mobba, men det ökar inte trivseln i skolan, säger Mikael Eriksson.
I början av hösten fick Somejoygruppen utbildning i att hålla möten för smågrupper. Sedan har de diskuterat med ettorna i gymnasiet.
– Då märkte vi att de tänkte på samma sätt som vi, säger Ekman.
I tisdags ordnades temaeftermiddagen Somejoy med föreläsningar och workshoppar om trivsel på sociala medier.
– Workshopparna ordnas för att väcka tankar hos människor, säger Ahl.
Genom att bjuda in olika föreläsare kunde eleverna diskutera ämnet ur olika synvinklar i mindre grupper.
I ett av klassrummen diskuterar Anna Jungner-Nordgren från Svenska Kvinnoförbundet näthat med eleverna. Det är på ask.fm som några av eleverna i rummet fått elaka frågor av anonyma användare. Men de verkar inte se så allvarligt på det.
– Jag brukar strunta i frågorna och inte svara. Visar man att man bryr sig blir det värre, säger en elev i klassrummet.
Jungner-Norgren lyfte också upp att det inte alltid behöver vara direkta elakheter som får folk att må dåligt på sociala medier. Det förekommer också utfrysning på sociala medier. Det kan handla om att en person inte följs av de andra i klassen eller att en persons bilder aldrig gillas eller får hjärtan.
– Kom ihåg att vara snälla på nätet och stå upp för era vänner, uppmanar Jungner-Nordgren.
Ta ansvar
Skolpoliserna Robin Huldén och Camilla Fri-Bergström höll också en workshop med eleverna. De talade om ärekränkning och hur processen går till om man anmäler någon för ärekränkning på nätet.
– Vi pratade också om att man själv måste må bra för att kunna göra andra glada, säger Fri Bergström.
De tycker båda det är viktigt att beteende på sociala medier behandlas i skolan.
– En ganska stor del av de mobbningsanmälningar vi får är mobbning som sker på sociala medier, säger Fri-Bergström.
– Största problemet är osakligheter och att unga tror de får göra vad som helst. Båda grupperna vi diskuterade med i dag kom fram till att man tror det är mera okej att vara osaklig på sociala medier än ansikte mot ansikte, säger Huldén.
Skolpoliserna ser det också som ett problem att unga sätter upp foton vart som helst utan lov och utan att tänka efter vad som är lagligt.
De har också en hälsning till föräldrar.
– Ta ansvar och blanda er i vad era barn och ungdomar gör, säger Huldén.
Dela inlägg med eftertanke
Det är inte bara polisen som tycker föräldrarna ska ta ansvar.
– Jag tycker det är mera föräldrars ansvar än lärares att lära barnen hur man ska bete sig på sociala medier. Lärare har inte något att göra med ens privatliv, säger Ida Huldin som deltagit i temadagen.
Trots det tycker både hon och Milton Bäcksbacka att workshopparna har varit en bra idé.
– Jag har bildat en åsikt om saker i dag. Främst om hur man kan hjälpa. Man måste undervisa i lågstadiet redan vad som är okej på sociala medier, säger Bäcksbacka.
– Det är intressant att diskutera mera för det tas annars inte upp mycket i skolan, säger Ida Huldin.
Själva har de inte upplevt mycket hat på sociala medier.
– Jag använder sociala medier väldigt lite själv, säger Bäcksbacka.
– Ärligt talat ser jag inte mycket hat. Jag brukar följa regeln att behandla andra som jag själv vill bli behandlad, säger Huldin.
De har båda också deltagit i en workshopp med Fredrika Lindholm från Radio extrem. Där diskuterade de vad som är för privat för att laddas upp.
– Jag tycker man får ladda upp vad man vill. Vill folk inte se kan de sluta följa, men man måste tänka på konsekvenserna, säger Huldin.
Vill nå högstadielever
Dagen med workshoppar är bara en början. Ahl, Ekman och Bussman har som mål att främja trivsel och välbefinnande på sociala medier till högstadiet och lågstadiet också.
– Där är problemet större, säger Dinah Ahl.
– Man kunde prata med vänelever i högstadiet och ta tag i det via dem, säger Pia Bussman.
De tycker att motsvarande workshoppar kunde ordnas i högstadiet.
– Trivsel på sociala medier hoppas vi blir en grundstruktur i skolan på lång sikt, säger Mikael Eriksson.