Köerna betas av i raskare takt
Kioskföretagaren i Ekenäs centrum vill anställa fler. Ruljangsen har tilltagit i båda R-kioskerna efter att postservicen flyttade in vid Stationsvägen.
Andrea Lindholm lämnar R-kiosken vid Stationsvägen efter förrättat ärende. Hon blev smidigt betjänad över disken, efter att ha stått några minuter i kö.
Kiosken har nu i drygt två veckors tid skött Postens kundservice i Ekenäs, efter att postkontoret vid Ystadsgatan stängde.
Andrea Lindholm tycker att postservicen fungerar bra i kiosken. Köerna har ibland varit långa, men hon har förståelse för att läget kan vara sådant under en övergångsperiod.
– Här är det längre öppet, säger hon när hon jämför med servicen i det tidigare postkontoret.
Matti Jääskeläinen som också är kund i kiosken säger att personalen verkligen får stå i.
– Jag vet inte vad Posten riktigt tänkte, säger han visavi bolagets beslut att stänga sitt eget kontor och lägga ut servicen.
Saknar du det gamla postkontoret?
– Ja, på sätt och vis.
Jääskeläinen lyfter ändå på hatten för dem som jobbar i kiosken.
– De gör sitt bästa, säger han, dock smått fundersam över hur julruschen kommer att klaras av.
Mycket fler paket
Visst har det varit bråda veckor, säger Tuija Jämsä som driver kioskverksamheten. De anställda har fått lära sig mycket nytt och samtidigt har rutinerna bakom disken och i bakrummet påverkats då framför allt paketmängden vuxit avsevärt.
– Jag tycker att det löper riktigt bra nu, det går mot det bättre hela tiden.
Tuija Jämsä berättar att några kunder påpekat att det kunde finnas mera utrymme att röra sig inne i kiosken.
– Vi har också fått uppbyggande kritik. En kund föreslog att vi kunde ha ett system med könummer, säger Jämsä som inte utesluter att ett sådant kunde utvecklas för en av de två kassorna.
Det är ändå en sak som kioskkedjan måste ta ställning till, säger hon.
Till principerna hör i varje fall att båda kassorna ska betjäna parallellt senast då det står minst fyra personer i kö till en av dem.
Ökning även i andra kiosken
Till kiosken vid järnvägsstationen som Tuija Jämsä också driver har fler av kunderna nu sökt sig efter att postservicen inleddes i den övre kiosken. Jämsä har över tio anställda och berättar att det nu behövs några till.
– Det handlar i huvudsak om arbete på kvällar och veckoslut.
I kiosken vid Stationsvägen kan fyra personer jobba samtidigt och det är en styrka som behövs under den värsta rusningen, säger Tuija Jämsä.
Just nu har personalen extra hjälp av en praktikant, som ska jobba i två månaders tid.
Under den knappa timme som VN följer med ruljangsen i kiosken visar köerna stora variationer. Ömsom är det tomt framför disken, ömsom väntar fem sex personer på sin tur.
– Som du märker så behöver man inte köa länge. Det går snabbt undan, säger Tuija Jämsä.