Samma bil ska köra mat och människor i Sjundeå
Sjundeås system för arrangemang av kommunala transporter, de så kallade nyckellinjerna, väcker nationell uppmärksamhet. Dras tågtrafiken in måste också nyckellinjerna ses över.
En delegation från Mäntsälä besöker kommunen denna vecka för att bekanta sig med de applikationer som Sjundeå har använt i sitt projekt med nyckellinjerna. Också Kalajoki har visat intresse för projektet. Flera kan höra av sig ännu, tack vare den arbetsbok om projektet som kommunen har skrivit för andra kommuner.
Projektet går ut på att koordinera alla kommunens lagstadgade transporter och dessutom öppna dem för allmänheten. I dagsläget har Sjundeå kommit så långt att skolskjutsarna kombinerats med serviceskjutsar för äldre två dagar i veckan. De här skjutsarna är också öppna för allmänheten. Vem som helst kan då köpa en biljett och hoppa på bussen, som har en given rutt och en tidtabell.
På sikt är det meningen att alla skolskjutsar ska öppnas för allmänheten, så att också folk som pendlar till jobbet med tåg kan åka buss till stationen. Hela systemet med nyckellinjer är nu uppbyggt som matartrafik till stationen.
– Om tågstationen läggs ner måste vi se över hela systemet på nytt. Det skulle vara ett stort arbete, nästan ett helt nytt projekt, säger Sjundeås tf. förvaltningsdirektör Antti-Pekka Röntynen.
Påverkar skolorna
För att skolskjutsarna ska kunna öppnas för allmänheten har kommunen också varit tvungen att rucka på skolornas arbetstider. Då skolorna börjar vid olika tider behöver inte alla elever skjutsas samtidigt till centrum, vilket ger rum i bussarna för andra passagerare.
Arbetet med att justera skolornas scheman pågår ännu, och därför är inte alla skolskjutsar ännu öppna för andra passagerare.
– Vår tanke är att alla skolskjutsar ska få tidtabeller som vi kan informera allmänheten om.
Mattransporter nästa
Nästa höst läggs den sista biten till nyckellinjerna, då kommunens mattransporter tas med i projektet. Samma bilar kan då sköta skolskjutsar och pendeltrafik på morgonen, mattransporter och servicetrafik för äldre under dagen, skolskjutsar på eftermiddagen och pendeltrafik på kvällen.
– Idealet är att få körningar längs hela dagen utan onödiga pauser. Då är det också vettigare för serviceproducenten.
I praktiken kan det här betyda att mat och människor körs i samma bil samtidigt.
– Där måste vi bara kontrollera vilka krav det ställer på bilarna. Livsmedelsbranschens bestämmelser lever hela tiden.
Mål: minska privatbilism
Ett av målen med projektet med nyckellinjer är att minska på utsläppen i Sjundeå. Kommunen hade det nästhögsta kolfotspåret i en undersökning som gjordes i 23 kommuner år 2010. En Sjundeåbos ekologiska fotspår var 23 procent högre än medeltalet.
En orsak till detta antogs vara att Sjundeå till stor del består av glesbygd, och att invånarna är beroende av bilar för att ta sig till jobb, skola och hobbyer. Nyckellinjerna är ett sätt att försöka minska på privatbilismen och samtidigt få ner kolfotspåret.