Tålamodet tryter i Karis
Karisbon Timo Lindholms förståelse för Postens utdelningsproblem börjar vid det här laget vara slut.
RASEBORG Utdelningschef Hannu Salos uttalande i VN 26.9 om att situationen i Karis går mot det bättre var sista droppen för Timo Lindholms del.
– Det är bullshit. Problemen fortsätter och har nu pågått i åtta veckor. Skulle det handla om en kortare period skulle jag förstå, men det tycks ju aldrig ta slut. Så här kan det inte få fortsätta, man måste kunna kräva att utdelningen fungerar.
Att dagsposten uteblir i två dagar är enligt Lindholm nu inte någon ovanlighet. I samband med demonstrationen, då postgången också officiellt stod stilla en dag, blev uppehållet extra långt.
– Då kom det ingen post på torsdag, ingen på fredag och heller ingen på måndag.
Vill ha sitt papper
Även om den haltande postgången än så länge inte lett till några direkta ekonomiska förluster är det för honom som företagare viktigt att utdelningen fungerar som den ska. Exempelvis affärstidningen Kauppalehti är viktig med tanke på kundkontakterna och borde i princip droppa in i postlådan varje vardag. Så sker nu inte och Lindholm har därför också varit i kontakt med Kauppalehti om de uteblivna tidningarna.
– Därifrån tog man i sin tur kontakt med Posten och fick svaret att problemen i Karis beror på sjukskrivningar.
Att slopa pappret för att den vägen slippa utdelningsproblemen ser han inte som ett alternativ.
– Visst går det att få Kauppalehti också digitalt men jag vill ha den som papperstidning och det är också det jag betalar för.
Lindholm tror nog att utdelarna gör sitt bästa men att de säkert börjar vara slutkörda vid det här laget. Han har också sett farliga situationer då stressade postutdelare kört som blådårar längs den smala vägen i Kila som går i närheten av båda skola och daghem.
Det är svårt att låta bli att ta paralleller till ett annat statsägt bolag som dessa dagar heller inte står högt i kurs bland västnylänningar. Liksom VR sorterar också Posten under Kommunikationsministeriet. Timo Lindholm undrar om allt står riktigt rätt till på de två bolagen.
– Högre tjänstemän som fått gå från annat håll tycks få jobb på VR och Posten. Vad är det för skyddad verkstad?
Fler arbetspass
På Posten upprepar distriktets utdelningschef Hannu Salo sitt bemötande av kritiken och säger att läget i Karis går mot det bättre.
– Vi jobbar på det hela tiden, men det sker inte i en handvändning. Den här veckan har utdelningen ändå fungerat mycket bättre.
Som en åtgärd har man ökat antalet arbetspass från inhoppare.
Merja Saari är chef för Kommunikationsverkets konsumentskyddsgrupp. Kommunikationsverkets uppgift är att övervaka kvaliteten på de så kallade samhällsomfattande tjänsterna. Dit hör utdelningen av adresserade försändelser men inte till exempel tidningar och tidsskrifter.
Saari uppskattar att cirka 95 procent av dagens post är sådan som inte omfattas av direktivet om utdelning fem gånger i veckan. För övriga brevförsändelser gäller ett minimum på utdelning tre gånger i veckan.
– Och på den punkten har det vad jag förstår inte varit några problem. Att ett hushåll blir utan post betyder inte automatiskt att det strider mot lagen, säger Saari.
Vid problemsituationer rekommenderar hon att man i första hand kontaktar serviceproducenten, det vill säga Posten.
– Det är den första och mest effektiva metoden. Sedan, om det inte leder till förbättringar, kan man kontakta oss.