Datakabeln är på väg
Den här veckan har datakabeln som ska dras mellan Helsingfors och Tyskland, samt förgreningen till Hangö, lastats på ett fartyg i Engelska kanalen. Regionala Karis telefon besökte fabriken i måndags.
VÄSTNYLAND I söndags flög representanter från medier, Karis telefon och statsägda operatören Cinia ner till Calais för att bekanta sig med projektet. Datakabeln som ska läggas på Östersjöns botten och skapa en modern höghastighetsanslutning för data mellan Finland och Tyskland har byggts i Alcatel-Lucents fabrik i Calais.
Med på resan var Patrik Gustafsson, teknisk direktör på Karis telefon. Han fick se både den 1 200 kilometer långa kabeln och förgreningsmodulen som installeras utanför Hangö i väntan på en framtida kabelförlängning till land.
– Jag anser att det här är en historisk händelse för vår region. Nu handlar det bara om hur väl vi förvaltar möjligheten, säger han.
Lobbande gav resultat
Gustafsson besökte både fabriken som byggt kabeln och det 140 meter långa specialfartyg som den närmaste veckan är på väg till Finland och Helsingfors med kabeln.
– Allt som var på gång där har en direkt koppling till projektet. Det var både intressant att följa med och kändes bra då projektet nu blivit konkret, säger Gustafsson.
Karis telefon har inget direkt eget intresse i varken huvudkabeln eller förgreningen till Hangö, men har varit med och lobbat för en förgrening ända sedan projektet började ta form i vintras.
– Vi har varit med och försökt driva det framåt med tanke på vår region. Nyttan för oss kommer via att regionen mår bra, säger Gustafsson.
Dessutom har Karis telefon sedan tidigare samarbete med statliga Cinia. Därför är det självklart att företaget följer med projektet även nu då det förverkligas.
Imponerande bygge
I Calais fick Gustafsson även se de förstärkare som placeras på havsbottnen med 100 kilometers mellanrum. De behövs för att göra datasignalen så snabb som möjligt.
– Själva kabeln är också imponerande. Det handlar inte om några små mängder kabel. En enda 1 200 kilometer lång kabel lastas ombord på fartyget.
Att få ombord kabeln på fartyget Île de Bréhat beräknas ta 10 dagar.
Därtill träffade Gustafsson fartygets kapten och bekantade sig med rutten där kabeln läggs. Île de Bréhat ska ännu visa upp sig på ett motsvarande tillfälle i Helsingfors om en dryg vecka. Även där ska Karis telefon närvara.
– Efter det börjar kabeln läggas ganska snabbt, säger Gustafsson.
Ett mindre fartyg är redan på väg mot Finland för att assistera i det arbetet. Île de Bréhat är nämligen för stort för att nå land och det mindre fartyget hjälper därför till med kabelnedläggningen.