Lätta på gasen och kolla lyktorna
Farten, däcken och färdljusen är avgörande när köldgraderna kommer och mörkret lägger sig över vägarna. Är du redo för körning i höstvädret?
Alla lyktor fungerar och de främre färdljusen är rätt ställda.
Vindrutetorkarna är i skick, men spolarvätskan är så gott som slut.
Däcken kräver likaså luftpåfyllning – trycket i dem har sjunkit under sommarens lopp och måste nu höjas en aning.
Vi har bett Ekenäs Bilcentral i Horsbäck göra en snabbkoll över i vilket tillstånd VN:s Toyota Yaris är inför höstens körningar i tilltagande mörker och köldgrader. Fordonsmekaniker Kaj Sjöman går snabbt igenom redaktionsbilens skick och åtgärdar de brister han hittar.
Batteriet kommer att klara vinterns utmaningar. Detsamma gäller kylarvätskan, vars köldtålighet Sjöman också mäter.
– Den håller till minus 38 grader.
En visuell koll under bilen visar att bromsarna inte läcker.
Bilen får hyfsat betyg och konstateras vara i skick inför höstens turer i bygderna.
Bättre byta hemma
Belysningen, torkarbladen, däcken och spolarvätskan hör mycket riktigt till de saker som Jan-Erik Barsas räknar upp som väsentliga att kolla på bilen så här på tröskeln till den mörkare och lite kyligare perioden. Barsas är servicerådgivare på Ekenäs Bilcentral.
När det gäller lyktorna rekommenderar han att man med jämna mellanrum kollar dem, och byter eller låter byta ut lampor då de inte längre lyser.
Han ser ingen större idé i att bunkra upp med en mängd reservlampor i handskfacket för eventuella lyshaverier under färdens gång. Är man beredd att byta lampa längs vägrenen i köld och mörker och i dagens ofta trånga motorrum?
Det bästa är att kolla lamporna regelbundet på hembacken, säger Barsas.
När det gäller att granska i vilken höjd lyktorna lyser är det i regel ett fall för verkstaden, såvida man inte själv har apparatur för ändamålet.
Vissa färdigt utspädda
Torkarbladen ska torka jämnt, säger Barsas.
Det kan också löna sig att ägna en tanke åt vilket förhållandet är mellan vatten och spolarvätska i behållaren. Blir andelen vatten alldeles för stor finns det en risk för att vätskan fryser, säger Barsas.
Vissa spolarvätskor är färdigt utspädda med vatten, så det gäller att se vad det står på etiketten.
Lätta på pedalen
– Hastigheten hör till det viktigaste. Kör lite lugnare i mörker än när det är ljust.
Det säger Kim Magnusson som är trafiklärare i bilskolan Trexo i Karis.
När det gäller fotgängarna påminner Magnusson om vikten av att använda reflex. Den som inte har reflex syns väldigt dåligt i trafiken.
Magnusson bedömer att användningen gått en aning mot det bättre. Han säger att de som rör sig mycket ute, till exempel folk som ofta löper, i regel ser till att de syns riktigt bra även i mörker. Reflexvästarna har blivit mycket vanligare, säger han.
Men parallellt finns det fortfarande de som inte använder reflex och som därmed inte syns, konstaterar Magnusson.
– Bilen är bra att utrusta med reflexvästar. De kan behövas till exempel om man får punktering eller kanske krockar med en hjort, vilket är vanligt nu när det blir mörkare.
Har du någon tumregel för när det lönar sig att byta till vinterdäck?
– Följ med väderleken.
– I slutet av oktober, senast början av november borde man byta.
Kim Magnusson berättar att han själv använder friktionsdäck, varför han inte är bunden till de officiella tiderna för när dubbdäck ska respektive inte får användas.
Flera faktorer
Dubbdäck eller dubbfria friktionsdäck, vilka lämpar sig för vilka förhållanden? Flera faktorer kan vägas in när bilägaren står inför valet mellan de två alternativen.
Friktionsdäcken är tystare och bjuder på en bekvämare körning. Dubbdäcken igen ger ett bättre fäste i ishalka, men samtidigt kan de ge föraren en falsk säkerhetskänsla. Dubbdäcken sliter också mer på asfaltvägarna.
Benny Lindholm på däckföretaget Euromaster i Horsbäck säger att det alltid är kunden som måste avgöra vilkendera typ av däck som bilen ska få. Lindholm med kolleger kan komma med råd och information, men beslutet måste bilägarna fatta själv.
– Den fråga vi ofta ställer är hurudana vägar kunden mest kör på.
Kör man i huvudsak längs större vägar som nästan alltid är is- och snöfria kan friktionsdäck vara att föredra, förklarar Lindholm. Kör man dagligen på krokiga grusvägar som ofta är hala är dubbdäcken bättre, säger han.
Benny Lindholm berättar att i runda tal 20 procent av kundkretsen föredrar friktionsdäck och 80 procent dubbdäck. Han säger att prisnivån är densamma för de två olika däcktyperna och att de slits i ungefär likadan takt.
Däcken ok
Också hos Euromaster får VN-bilen finna sig i att genomgå en snabbkoll. Gott tillstånd noteras även här.
I granskningen konstaterar däckmontörerna Björn Grönroos och Christian Mannström att bilens däck lämpar sig för körning ett tag till. Mönsterdjupet är tillräckligt.
– Däcken har slitits jämnt, säger Grönroos.
Drygt 2 200 bilar granskades i den däckrazzia som Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och Polisen ordnade för några veckor sedan. Var fjärde bil visade brister i däckens mönsterdjup, lufttryck eller däcktyp.
-
BILISTEN:
Granska regelbundet att lyktorna lyser och byt genast ut söndriga lampor. Kolla eller låt verkstaden kolla att belysningen är rätt ställd. - Ha tillräckligt med spolarvätska i behållaren. Extra spolarvätska kan man gott ha med i bilen. Kolla också att torkarbladen torkar jämnt.
- Ha gärna med en eller flera reflexvästar i bilen, och även ficklampa.
-
Ha dugliga däck som lämpar sig för din körning.
Kör lugnare än under ljusa tider. - Vinterdäck måste användas mellan 1 december och sista februari. Vinterdäck med dubbar får användas även i november och mars, samt om föret så kräver.
- CYKLISTEN: Använd vinterdäck. Notera att redan ett däck med nubbar är bättre än om ingetdera har det.
-
FOTGÄNGAREN
Bär reflex. Trafiksäkerhetsverket Trafi uppger att en bilförare som kör med halvljus märker en fotgängare utan reflex på ungefär 40 meters avstånd, medan fotgängare som använder reflex syns redan på cirka 150 meters avstånd.