Nylands kulturstrategi uppdateras
Under sommaren har kommunerna och olika organisationer tillfrågats om tillväxtmöjligheter, hur vardagslivet kan förändras samt hur naturen ska bevaras i landskapet.
Bakom kulturstrategin står Nylands förbund och det så kallade Nylandsprogrammet. Strategin gjordes upp 2007 och behöver nu en uppdatering. Sedan dess har till och med de lagstadgade riktlinjerna kring kulturens roll i ett landskaps utveckling förändrats.
För att komma ner på lokal nivå har Nylands förbund riktat sig till kommunerna.
Den första frågan handlar om tillväxtmöjligheter. Förbundet frågar bland annat hur kommunerna i Nyland ska möjliggöra en intelligent tillväxt och en flexibel och snabb utveckling av näringslivet. Vilken roll kan kulturen ha i arbetet?
Från hobby till företag
Förbundet intresserar sig även för vardagen och vill dels kartlägga hur vardagen kan se ut i framtiden. Kommunerna får också svara på hur vi med kulturens hjälp kan stärka delaktighet, trots att resurserna minskar.
Den tredje frågan handlar om hur kommunerna kan bevara naturresurser och kulturmiljöns mångsidighet. Från Västnyland väntar ännu flera svar. Hangö och nämnden för kultur- och medborgarverksamhet ger sina svar i kväll.
Hangö förespråkar bland annat företagarrådgivning för den kreativa branschen. Det finns en stor potential i kulturaktörer som har kulturproduktion som enbart en hobby. De skulle likaväl kunna fungera som småföretagare.
För kulturen och kulturaktörer överlag borde fler gemensamma utrymmen grundas. Kulturverksamheten över hela regionen borde också marknadsföras mera. För att stärka delaktigheten borde personer från olika branscher träffas och samarbeta mera.
Konkret koppling behövs
Enligt visionen i kulturstrategin ska Nyland förmedla en bild av sig själv som en grogrund för kreativ och mångsidig kultur. De gynnar även näringslivet. Kultur stärker därtill toleransen och gemenskapen. Konst och kultur utgör en del av grunden för individernas välbefinnande.
I samband med kulturstrategiarbetet söker Nylands förbund även nya samarbeten. Visionerna i strategin ska kopplas ihop med aktörer som är redo att arbeta för dem. Arbetet forsätter under hösten.