En infarkt för Sjundeås hjärta
Beslutet att stänga tågstationen innebär att år av planering går till spillo. Byggandet i området Sjundeås hjärta har redan kommit i gång då staten drar in Y-tåget.
– Det här är ett absolut löjligt beslut, säger kommunfullmäktiges ordförande Arja Alho (SDP).
För att verkligen förstå varför måste vi backa bandet.
Ungefär fram till millennieskiftet var inflyttningen till Sjundeå okontrollerad och därmed dyr. Folk bosatte sig lite här som där. Det saknades kommunala infrastrukturer och den splittrade bosättningen gav onödigt höga kostnader för till exempel skolskjutsar.
Då började nyckelkommunen – med stöd av landskapsplanen – planera utifrån tågstationen för att koncentrera den nya bebyggelsen till kommunens centrum.
Man ville skapa Sjundeås hjärta. Man visste att smidiga pendlingsmöjligheter skulle locka inflyttare och man hoppades att koncentrerad bebyggelse skulle möjliggöra större serviceutbud.
Kommunen köpte mark och planerade, det krävdes både ny generalplan och detaljplan. Själva planläggningsprocesserna är alltid tidskrävande och planerna långsiktiga.
Det är först de senaste åren som de första nya husen börjat byggas i Sjundeås hjärta. Och det är nu Kommunikationsministeriet och VR meddelar att Y-tåget dras in och stationen stängs.
- Kommunikationsministeriet och VR-Group har meddelat att tågtrafiken i Sjundeå upphör den 27 mars 2016, vilket drabbar hundratals pendlare.
- Enligt kommunen borde ministeriet föreslå konkreta alternativ och förhandla med kommunerna om saken innan beslut fattas.
- Även en helhetsbedömning efterlyses.
- Tågbeslutet strider enligt kommunen mot riksomfattande mål för områdesanvändning.
- Kommunen har i 15 år planerat enligt dessa mål för att koncentrera ny bebyggelse till stationsområdet Sjundeås hjärta.
- Utan tågtrafik måste oskäligt mycket ny planering till.
- Stängningen av Sjundeå station skapar ett ansenligt tryck på att utveckla korsningsområdet mellan Sjundeåvägen och stamväg 51.
Konstig tågordning
Arja Alho som varit med i svängen som politiker under hela nämnda period är arg.
– Vi har gjort som kommunen måste göra enligt landskapsplanen och för en hållbar utveckling. Kommunen har fattat goda och strategiska beslut. Beslutet att stänga stationen är däremot kortsiktigt och dumt. Det är dessutom oförståeligt att man fattar ett beslut utan att be kommunerna om ens en kommentar.
Kommunens representanter hade redan bokat en träff med kommunikationsminister Anne Berner (C) i slutet av denna månad, men beslutet lät inte vänta på sig till efter det.
Kortsiktigt beslut
Kommunen säger i ett pressmeddelande att det nya tågbeslutet är oacceptabelt och i strid med riksomfattande mål för områdesanvändningen. Man lyfter fram Sjundeås hjärta som ett exempel på enastående planering som bygger på tågförbindelser och kolneutrala boendelösningar.
Om tågtrafiken försvinner rasar inte bara befolkningen utan också värdet på de markområden som kommunen har köpt längs järnvägen.
I landskapsplanen finns även en stationsreservering i Kälaområdet och därför har kommunen strategiskt och långsiktigt införskaffat mark även där.
Utan stationerna skulle befolkningsökningen styras till närheten av landsvägstrafiken, men det ökar trycket på nya anslutningslösningar. Och raserar som sagt 15 års god kommunal planering.
Stockningar i trafiken längs stamväg 51 är redan förekommande och korsningen från Sjundeåvägen är farlig redan med befintliga trafikmängden under rusningstid.
Investera i kustbanan i stället
Att ersätta Y-tåget med bussar ger Arja Alho inte mycket för.
– De talar om en marknadsorienterad busslösning, men det behövs en offentlig spårförbindelse även västerut från Helsingfors. Kustbanan finns inte bara för dem som ska till Åbo snabbt. Lösningen för snabba tåg till Åbo är inte att lägga ned närtågen. Lösningen är att investera i kustbanan.
Hoppet lever
Härnäst kommer kommunen att lobba för att fjärrtågen ska stanna i Sjundeå, helst så att en biljett från Sjundeå kostar som en biljett till närtåg.
Kommunstyrelsens ordförande Merja Laaksonen (SFP) är inne på samma linje som Alho, men aningen mer hoppfull.
– Jag hoppas och tror att förnuftet ännu segrar och att vi får en lösning som omfattar tågtrafik, säger Laaksonen.
Hon ser varken bussar eller mer persontrafik som en hållbar lösning.
– Det har redan skett dödskrockar. Om de som nu pendlar med tåg tar bilen i stället blir det en verklig trafikfälla.