Pendlare flyr om stationen läggs ner
Att tågstationen läggs ner i Sjundeå är katastrofalt för kommunen som byggt sitt centrum kring stationen. Att Y-tåget dras in är besvärligt för hela Västnyland.
VÄSTNYLAND Pendlarna på Sjundeå tågstation är upprörda över nyheten att stationen läggs ner. Klockan åtta står de utrustade med regnrockar och paraplyn och väntar på Y-tåget. Enligt många är tåget det bästa sättet att pendla till Helsingfors.
– Jag flyttar bort från Sjundeå om de inte ersätter Y-tåget med något annat för då kan jag inte ta mig till jobbet. Jag kör inte bil, säger Minna Kuivalainen.
Hon är inte den enda av pendlarna på perrongen som överväger flytta då Y-tåget dras in. Jens Pomoell står under tak i väntan på tåget. Han har flyttat tillfälligt till Sjundeå, men har övervägt att flytta permanent till orten.
– Men på grund av det här flyttar jag tillbaka till Kyrkslätt. Det lär finnas bussförbindelser till Kyrkslätt, men det tar 40 minuter, säger Pomoell.
Han ifrågasätter varför inte tågen mellan Åbo och Helsingfors kunde stanna i Sjundeå.
– De åker ju ändå förbi, men de skulle väl dra in tågturer på den sträckan också, säger Pomoell.
Gunilla Peräsalo som bor i Virkby tycker att Y-tåget är det bästa sättet att pendla in till Helsingfors.
– Det här är helt katastrofalt för Sjundeå. Pendlare har flyttat hit och köpt hus tack vare tågförbindelsen till Helsingfors, säger Peräsalo.
Hon kan ta sig med buss till jobbet, men det gör resan både dyrare och längre.
– Det här betyder också att folk börjar ta egen bil och då ökar biltrafiken. Det påverkar alla i Västnyland. Och tänk på alla skolelever, de kan inte ta sig till Helsingfors med bil, säger Peräsalo.
Omöjligt för Sjundeå
I Sjundeå kommun är man upprörd över beskedet att Y-tåget dras in och stationen läggs ner. Kommundirektör Juha-Pekka Isotupa tycker det är oroväckande att regeringens beslut inte verkar gå att lita på.
– Vi är besvikna och överraskade. Vi är i en omöjlig situation om det går som de föreslår.
Isotupa är också förvånad att Sjundeå station är en av de stationer som läggs ner.
– Vid alla andra stationer som läggs ner görs under 100 resor per dygn, medan det i Sjundeå görs 265.
Sjundeå har satsat på att planera bostadsområden och bygga bostadshus nära järnvägen.
– Det är i enlighet med att staten tidigare beslutat att järnvägen ska användas mera, men nu tar de bort tåget i stället.
Isotupa anser att beslutsfattarna inte ser helheten då Y-tåget dras in och stationer läggs ner. Sjundeå har växt kraftigt och tågförbindelserna är en viktig orsak.
– Vi ska göra allt vi kan för att få tåg till Sjundeå, det är en stor sak för kommunen.
Enlig Isotupa är Sjundeås situation speciell.
– Vi har det svårare än Ingå eftersom vi inte är så nära stamväg 51. Att byta tågen mot buss är inte så enkelt.
Söker nya lösningar i Ingå
I Ingå är kommundirektör Jarl Boström inte förvånad över beslutet att dra in Y-tåget och lägga ner Ingå station.
– Faktum är att passagerarna inte har räckt till och nu måste vi greppa problemet på annat vis.
Ur en västnyländsk synvinkel hoppas Boström på företagare som startar något som liknar Onnibuss i regionen.
– Vi har problem med hela kollektivtrafiken eftersom både buss och tåg minskar, säger Boström.
I Ingå har tågtrafiken inte varit särskilt livlig och enligt Boström kommer kommunen att se över möjligheterna med kollektivtrafik österut till Kyrkslätt och västmetron då den kommer.
– Västmetron kommer att innebära förändringar för trafiken i regionen.
Biltrafiken kan öka
Raseborgs tekniska direktör Jan Gröndahl tycker att beslutet är negativt för hela regionen.
– Tendensen är att skär man ner på en kollektivtrafikform så ökar inte en annan.
– Avståndet till huvudstaden är mentalt kortare då man kan ta sig dit med lokaltåg i stället för pendolinotåg, säger Gröndahl.
Gröndahl tror att allt fler kommer att välja bil i stället för att åka tåg.
– Konsekvenserna av att Y-tåget läggs ner måste vi analysera, men en direkt konsekvens är att restiden blir längre med en annan reskedja.
Gröndahl tror det kan bli problem med parkeringsplatser i Kyrkslätt om allt fler väljer att köra bil till den tågstationen.
Enligt Kyrkslätts kommundirektör Tarmo Aarnio är parkeringsplatser inget problem just nu i kommunen.
– Jag tror inte det blir ett problem, men kommer det mycket fler pendlare med bil måste vi fundera hur vi klarar av det.
Aarnio är besviken över beslutet att dra in Y-tåget och hoppas ministeriet utvecklar alternativ.
– Om ett år kommer systemet att förändras kraftigt med bussturer till Mattby då metron blir klar. Kanske kommer beslutsfattare tycka att det finns tillräckligt med direktförbindelser till Helsingfors.