• Första sidan
  • Annonsera
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Ta kontakt
  • Familj
  • Skriv insändare
  • Tipsa oss!
  • Kortet.fi
  • Mainosta
  • Jobba på VN
Hem
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
  • Nyheter
  • Blåljus
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Opinion
  • Livsstil
  • Bloggar
  • Frida
  • Studio HBL
    Nyheter
    • Hangö
    • Raseborg
    • Ingå
    • Lojo
    • Sjundeå
    • Kyrkslätt
    • Finland
    • Världen
    • Läsarmaterial
    Fler val
    Affärer
    Afrika
    Alkohol och narkotika
    Antarktis
    Arbete
    Arbetslöshet
    Arktis
    Asien
    Banker
    Barn
    Båtliv
    Befolkningen
    Börsen
    Bostäder
    Brandkår
    Brott & Olyckor
    Buss
    Byggverksamhet
    Centern
    Dagvård
    Danmark
    De gröna
    Ekonomi
    Energi
    Estland
    EU
    Europa
    Europeiska centralbanken
    Export
    Familj
    Färja
    Finansiellt
    Finland
    Finlandssvenskar
    Fiske
    Flygtrafik
    Fonder och stiftelser
    Förenta Nationerna
    Företag
    Försvaret
    Frankrike
    Fredsbevarande
    Globalisering
    Grundskolor
    Gymnasier
    Hälsa
    Handel
    Helsingfors
    Historia
    Högskolor
    Immigration
    Industri
    Informationsteknologi
    Island
    Jakt
    Jämlikhet
    Järnväg
    Kärnkraft
    KD
    Kina
    Kommunalt
    Konflikter
    Krig
    Kultur
    Kuriosa
    Lag och ordning
    Lån och räntor
    Landsbygden
    Lantbruk
    Livsmedel
    Löner och förmåner
    Massmedier
    Metro
    Miljö
    Minoriteter
    Missbruk
    Nato
    Natur
    Naturtillgångar
    Nordamerika
    Norden
    Norge
    Oceanien
    Pendlare
    Pensioner
    Polis
    Politik
    Priser
    Privatekonomi
    Räddningsväsendet
    Religion
    Restauranger
    Rymden
    Ryssland
    Samlingspartiet
    Sannfinländarna
    SDP
    Seniorer
    Sexualitet
    SFP
    Sjöbevakningen
    Sjöfart
    Sjukvård
    Skärgården
    Skatter
    Skogsbruk
    Skolor
    Sociala medier
    Språk
    Städer
    Storbritannien
    Strejker
    Svenskfinland
    Sverige
    Sydamerika
    Taxi
    Teknologi
    Terrorism
    Trafik och vägar
    Turism
    Tyskland
    Ungdom
    Uppfinningar
    USA
    Utbildning
    Utnämningar
    Väder
    Val
    Vänsterförbundet
    Världen
    Världshaven
    Varumärken
    Vetenskap
    Vindkraft
    Yrkesutbildning

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    BRUKBAR. Guld-Jopon är som vilken Jopo som helst: Den går att cykla med.
    Bild
    /

    En gyllene Jopo såg dagens ljus

    Kristoffer Nöjd
    Publicerad: 12.09.2015 09.05

    Ämnesord

    • Finland
    • Hangö
    • Hangö
    • Jopo

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    I går monterade man ihop Jopo nummer 400 000 på Helkamas fabrik i Hangö. Jubileums-Jopon är en förgylld modell, den enda i världen.

    HANGÖ Det var stort mediepådrag och en hel skock med återförsäljare på Helkamas cykelfabrik i Hangö när jubileumscykeln blev till.

    Seija Kankkunen, som nästa vecka varit 20 år i Helkamas tjänst, fick äran att montera jubileumscykeln.

    Att montera en Jopo tar 12 minuter för de snabbaste. Guld-Jopon var en kvart i Kankkunens behandling på monteringslinjen, antagligen för att alla fotografer skulle få sitt material.

    Det är samma person som monterar ihop cykeln från början till slut. Denna person skriver också personligen under och stämplar garantipappren för cykeln.

    Äkta vara

    Trots att proceduren var densamma som för vilken Jopo som helst var det faktiskt fråga om en gyllene cykel den här gången. Cykelns målade ytor består av 24 karats bladguld.

    När man försöker få reda på vad guldcykeln kostar får man mest pillemariska leenden till svar.

    – Riktpriset är 429 euro. Addera guldet till det, säger produktionschef Markku Saarinen.

    Förutom guldet är det fråga om en helt vanlig Jopo. Den är med andra ord fullt användbar.

    – Bara att ta bort plasten från sadeln och börja trampa, säger Saarinen.

    Cykeln kommer till en början att vara utställd i fabrikens reception.

    – Å andra sidan: Också Uspenskijkatedralens förgyllningar klarar väder och vind, skojar Jari Elamo som är vd för Helkama Velox.

    Inhemskt viktigt

    En cykel som monteras ihop i till exempel fabriken i Hangö får förses med en Made in Finland-dekal. Nyckelflaggan får cykeln om över hälften av komponenterna dessutom är tillverkade i Finland.

    – Den inhemska aspekten är väldigt viktig för oss. Vi har satsat på nya maskiner i Hangöfabriken och kommer att tillverka fler cyklar här än tidigare från och med nästa år. Det är viktigt att vi håller kunnandet i våra egna händer. Men jag brukar påpeka att man inte kan ta den inhemska tillverkningen som en självklarhet, säger koncernens vd Satu Helkama.

    En glädjekälla

    Cykeltillverkning och -import är bara en del av familjeföretagskoncernen Helkamas verksamheter. Men på cykelsidan är Jopo med sina 100 000 följare på Facebook varumärket nummer ett.

    – Jopon är en ständig källa till glädje för oss. Den är inte bara en kultgrej. Också dagens unga har fått upp ögonen för Jopon. Den utstrålar på något sätt både individualism och grupptillhörighet, säger Helkama.

    Hon tror att cykelns popularitet också har med det praktiska att göra.

    – Det är en enkel cykel som passar de flesta oberoende av storlek och kondition.

    Till nästa säsong kommer Jopo-utbudet att kompletteras av bland annat en Fat-Jopo med extra breda däck och en spark-Jopo.

    Jopo-försäljningen har tagit rätt bra fart utomlands också. I cykelstaden Köpenhamn där Helkama satsat mest, finns redan några tusen exemplar, både som privata cyklar, hyrcyklar och transportcyklar.

    – Köpenhamn är en bra marknad för oss. Där är bra cykelkultur, en avslappnad stämning och en lång säsong.

    Vad händer då efter Jopo nummer 400 000? Jopo nummer 500 000 förstås.

    – Med den här takten behöver vi knappast vänta så länge. Men man ska vara ödmjuk. Ingenting varar för evigt, säger Satu Helkama.

    Nyhetspulsen

    2.2.2016 19.52 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Arbete var i fokus då Svenska riksdagsgruppen besökte flyktingförläggningen i Evitskog.
    2.2.2016 21.29 2.2.2016
    84 mål när Hicken förlorade
    » Hangölaget HC HIK och Dicken Akademi bjöd på en minst sagt udda division 1-match i handboll. Gästand...
    2.2.2016 18.42 2.2.2016
    Livehandboll: BK-46–Dicken
    » BK-46 får besök av serieledande Dicken. Matchen direktsänds här med start klockan 19.
    2.2.2016 13.28 2.2.2016
    Hangö stad låter bolag sköta indrivning
    » Hangö stad börjar samarbeta med OK Indrivning. Utlokaliseringen ska frigöra resurser och göra indriv...
    2.2.2016 21.36 2.2.2016
    Fagerström på väg till Tyskland
    » Karisklubben BK:s superlöfte Tobias Fagerström kan vara på väg att ta ett av de största stegen en vä...
    2.2.2016 09.26 2.2.2016
    Raseborg tjänar miljoner på nationalparken
    » Nationalparkerna i Finland drar in miljoner till närområdena. Ekenäs skärgårds nationalpark drog för...
    2.2.2016 16.06 2.2.2016
    Ingå planerar för Finland 100
    » Nu är det dags att tänka på sommarens evenemang och på firandet av Finlands 100-års dag.
    2.2.2016 08.35 2.2.2016
    Olagligt förbjuda mobilen?
    » Lågstadieeleverna i Sjundeå får inte använda mobiltelefonen på rasterna. Nu föreslås en ändring efte...
    2.2.2016 08.38 2.2.2016
    Kommuner vill inte ha mobilstrategi
    » I de flesta kommuner i trakten finns inga gemensamma regelverk kring elevers användning av mobiltele...
    1.2.2016 19.19 1.2.2016
    Ministeriet backar om tågtrafiken
    » Kommunikationsministeriet har ångrat sitt beslut om att sluta köpa tågtrafik av VR.

    Ekenäs torg

    17.1.2016 10.57 17.1.2016
    På sista tåget från kejsardömet
    HISTORIA
    premium Eric Lindén, 19, åkte sommaren 1917 i väg på en expedition till Sibirien för att leta guld. Länge hade han tystnadsplikt om resan, som var en affärshemlighet.
    Sylvia Bjon
    13.1.2016 08.22 13.1.2016
    Smycken designas med app
    Nyheter
    premium En guldsmed i Fiskars har valt att kombinera det traditionella hantverket med den senaste tekniken. Han tillverkar smycken som du och jag har designat på våra telefoner.
    Kristoffer Nöjd
    31.12.2015 10.00 31.12.2015
    Bybor av det prisade slaget
    Lokalt
    » Det är gott att leva i Svartå och Pojo. Det tycker årets bybor som andas optimism trots vissa orosmoln vid horisonten.
    Agneta Sjöblom
    3.1.2016 15.58 3.1.2016
    Med Magnus mot sälen
    Lokalt
    premium Trålarhamnen som en gång var fylld av fiskefartyg gapar tom. Den EU-finansierade fiskehamnen i Hangöby används knappt alls. I Hangö finns bara en handfull yrkesfiskare kvar. Magnus Ekström är så gott som ensam om att fiska aktivt. Men än finns det hopp för näringen.
    Kristoffer Nöjd
    23.12.2015 07.00 23.12.2015
    Nu lämnar fiskare Blomqvist torget
    Nyheter
    premium På lördagen fyllde Hasse Blomqvist 68 år. Han inledde dagen med det han gjort i drygt 40 år, nämligen att sälja fisk på torget. Till jul går han i pension.
    Eva Hagman
    10.12.2015 09.57 10.12.2015
    Novia hade charmoffensiv i Raseborg
    Nyheter
    premium Se video där studerande belastar en bro.
    Eva Hagman
    Västra Nyland
    vastranyland.fi

    Kontakta Västra Nyland:

    Redaktion: 019-222822
    Annonser: 019-222888
    Kundtjänst: 019-222866
    pren.vn@ksfmedia.fi

    Besöksadress: Genvägen 4
    Postadress: PB 26, 10601 Ekenäs

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen-Hangon lehti.
    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för Västra Nyland: Marina Holmberg
    Kontakta redaktionen:
    E-post: vnred@vastranyland.fi
    Ring nyhetschefen: 019-222822