En gyllene Jopo såg dagens ljus
I går monterade man ihop Jopo nummer 400 000 på Helkamas fabrik i Hangö. Jubileums-Jopon är en förgylld modell, den enda i världen.
HANGÖ Det var stort mediepådrag och en hel skock med återförsäljare på Helkamas cykelfabrik i Hangö när jubileumscykeln blev till.
Seija Kankkunen, som nästa vecka varit 20 år i Helkamas tjänst, fick äran att montera jubileumscykeln.
Att montera en Jopo tar 12 minuter för de snabbaste. Guld-Jopon var en kvart i Kankkunens behandling på monteringslinjen, antagligen för att alla fotografer skulle få sitt material.
Det är samma person som monterar ihop cykeln från början till slut. Denna person skriver också personligen under och stämplar garantipappren för cykeln.
Äkta vara
Trots att proceduren var densamma som för vilken Jopo som helst var det faktiskt fråga om en gyllene cykel den här gången. Cykelns målade ytor består av 24 karats bladguld.
När man försöker få reda på vad guldcykeln kostar får man mest pillemariska leenden till svar.
– Riktpriset är 429 euro. Addera guldet till det, säger produktionschef Markku Saarinen.
Förutom guldet är det fråga om en helt vanlig Jopo. Den är med andra ord fullt användbar.
– Bara att ta bort plasten från sadeln och börja trampa, säger Saarinen.
Cykeln kommer till en början att vara utställd i fabrikens reception.
– Å andra sidan: Också Uspenskijkatedralens förgyllningar klarar väder och vind, skojar Jari Elamo som är vd för Helkama Velox.
Inhemskt viktigt
En cykel som monteras ihop i till exempel fabriken i Hangö får förses med en Made in Finland-dekal. Nyckelflaggan får cykeln om över hälften av komponenterna dessutom är tillverkade i Finland.
– Den inhemska aspekten är väldigt viktig för oss. Vi har satsat på nya maskiner i Hangöfabriken och kommer att tillverka fler cyklar här än tidigare från och med nästa år. Det är viktigt att vi håller kunnandet i våra egna händer. Men jag brukar påpeka att man inte kan ta den inhemska tillverkningen som en självklarhet, säger koncernens vd Satu Helkama.
En glädjekälla
Cykeltillverkning och -import är bara en del av familjeföretagskoncernen Helkamas verksamheter. Men på cykelsidan är Jopo med sina 100 000 följare på Facebook varumärket nummer ett.
– Jopon är en ständig källa till glädje för oss. Den är inte bara en kultgrej. Också dagens unga har fått upp ögonen för Jopon. Den utstrålar på något sätt både individualism och grupptillhörighet, säger Helkama.
Hon tror att cykelns popularitet också har med det praktiska att göra.
– Det är en enkel cykel som passar de flesta oberoende av storlek och kondition.
Till nästa säsong kommer Jopo-utbudet att kompletteras av bland annat en Fat-Jopo med extra breda däck och en spark-Jopo.
Jopo-försäljningen har tagit rätt bra fart utomlands också. I cykelstaden Köpenhamn där Helkama satsat mest, finns redan några tusen exemplar, både som privata cyklar, hyrcyklar och transportcyklar.
– Köpenhamn är en bra marknad för oss. Där är bra cykelkultur, en avslappnad stämning och en lång säsong.
Vad händer då efter Jopo nummer 400 000? Jopo nummer 500 000 förstås.
– Med den här takten behöver vi knappast vänta så länge. Men man ska vara ödmjuk. Ingenting varar för evigt, säger Satu Helkama.