"Alla skolor borde lära ut det här"
Elever och lärare från fem EU-länder har samlats i Virkby för att sporra och tipsa varandra om hållbar konsumtion och miljömedvetenhet.
Glöm slit och släng. De unga som möter oss i Källhagens skola är människor som börjat tänka ordentligt på vad, varifrån, när och varför de konsumerar. Det är en inställning som skiner i skolan denna seminarievecka med internationella gäster.
Några sitter indelade i grupper och funderar på hur de ska gå vidare med allas svar på miljöfrågor i olika skolor.
– Det är stora skillnader mellan länderna, alla har svaga och starka punkter, säger Artis Segrums, 15 år, från Lettland.
- Vad: Källhagens skola i Virkby är värd för ett internationellt seminarium inom ramen för Erasmus+.
- Tema: Hållbar konsumtion.
- Tid: 7-11.9.2015.
- Deltagare: Från Finland, Portugal, Lettland, Tyskland, Tjeckien och Malta, alla från skolor med certifieringen Grön Flagg.
- Idé: Varje skolas elever och lärare arbetar tillsammans och ger förslag till de andra skolorna om hur arbetet med hållbar konsumtion kunde förbättras.
Roligt och lärorikt
Även Matilda Carapuça, 14 år, från Portugal fäster stor vikt vid att deltagarna kommer från flera länder.
– Alla gör lite olika i sina försök att vara miljövänliga och arbeta för hållbar konsumtion, alla bidrar med olika idéer och perspektiv.
Hon var miljömedveten redan tidigare, men har under besöket i Finland fått nya idéer om återvinning, samt flera nya vänner.
Lärdomarna från seminariet och hela det tvååriga projektet ska sammanfattas för att ge skolor i EU tilläggsmaterial kring fostran i hållbar konsumtion, men också kring andra viktiga miljöfrågor.
– Jag tycker alla skolor borde lära ut ekologiskt tänkande, det är en grund för livet på jorden, säger Carapuça.
Hon har trivts bra under sin vistelse som hon, precis som flera andra seminariedeltagare, beskriver som lika rolig som lärorik. Det enda överraskande och konstiga för henne är att vi finländare dagligen dricker så mycket mjölk.
Konkreta idéer
Alexander Schulman på 7A säger att han lärt sig så mycket under seminariedagarna att han kunde göra en lång lista över sakerna.
Han har fått nya tankar om vad som är vettig konsumtion och fått en bild av hurdana skolor gästerna kommer i från. I regel är de betydligt större och i flera avseenden annorlunda än Källhagens skola.
Matematiklärare Anders Johansson säger att en konkret idé som Källhagens skola redan fått från projektet och infört är odlingslådor som bevattnas med uppsamlat regnvatten.
Eleverna kan därför skörda rödbeta, morot, lök och bönor som odlats vid skolan. Grönsakerna används sedan i timmar i huslig ekonomi.
Hela den idén fick skolan från den tjeckiska skola som deltar i detta EU-projekt.
Mycket arbete
Johnny Kronqvist som är projektansvarig för Erasmus+ i lärarteamet, berättar att det förberedande arbetet har skett med en exceptionellt stor mängd lärares insatser.
Över tio lärare har bidragit med sitt kunnande. Därtill har även eleverna haft en viktig roll och kunnat delta med idéer och arbete både som miljörådselever och som frivilliga resurselever.
Det råder ingen brist på engagemang, och det behövs enligt Kronqvist.
– Eleverna förstår allt bättre att man inte behöver konsumera allt man har råd med och kommer över. I nuläget behövs fyra jordklot för att alla skulle leva som vi gör här och nu, det är förstås inte hållbart.
Biologilärare Anna Idman tycker lika.