Effektiv båt skickas till Grekland
Patrullbåten som Gränsbevakningen kommer att operera med kring Kos kan i nödfall ta upp till 100 personer ombord. Inför sin nya uppgift har båtens stabilitet ytterligare förbättrats.
– Största delen av den hjälp vi ger går ut på att bistå nedkylda människor.
Premiärlöjtnant Patrik Liljekvist har erfarenhet från många uppdrag i de grekiska vattnen. Han har i flera etapper deltagit i operationerna inom Poseidon Sea, som samordnas av EU-byrån Frontex.
Nu är han igen på väg ner till Grekland tillsammans med ett tiotal kolleger från Gränsbevakningen. Den här gången kommer finländarna att röra sig i vattnen med en patrullbåt i PV-08-klassen, som är större än den båt som de patrullerat med tidigare i Grekland.
– Den båten var lagom stor för området och uppdragen då.
Liljekvist konstaterar att situationen förändrats och att flyktingströmmarna blivit större.
– Volymerna har stigit. Nu behövs större båtar, säger han och berättar att den cirka 15 meter långa PV-08:an kan ta upp till 100 personer ombord om det kniper.
Anpassad för nya uppdrag
Båten med numret PV 281 förevisade i Hangö i går, strax innan den lastades ombord på ett fraktfartyg för vidare transport söderut.
Den vitmålade farkosten har under flera veckors tid utrustats för sitt nya uppdrag. Bland annat har kyl- och värmesystemen anpassats för förhållandena på Medelhavet. Samtidigt har den elektroniska utrustningen kompletterats.
– Båten är nu också mer självförsörjande när det gäller elen, säger Petri Haapasalo, projektchef på Marine Alutech som tillverkat båten och som nu även tagit hand om ändringarna.
Väl framme i Grekland kommer båten att förses med en ponton på var sida, vilket ger den ytterligare stabilitet för att kunna ha många människor ombord samtidigt.
Nära Turkiet
Det aktuella uppdraget sträcker sig från första oktober till sista december.
Båten kommer i huvudsak att röra sig i området kring Kos, som ligger i Egeiska havet strax utanför den turkiska kusten. Ön hör till dem som nu tar emot stora flyktingströmmar.
Det är också på Kos som finländarna kommer att vara stationerade. Ett halvt dussin personer är på plats samtidigt.
Under patrulleringarna kommer den finländska tremannabesättningen att ha en grekisk sambandofficer med sig ombord.
– Sambandsofficeren fungerar som en länk mellan den finländska besättningen och den grekiska sjöbevakningens ledningscentral. Det är också officeren som ger oss maktmedelsbefogenheter, säger Patrik Liljekvist som själv åker ner i november.
I hög grad räddning
De som tar sig över gränsen till Europa är i regel måna om att synas.
– Människorna söker aktivt kontakt med myndigheterna för att kunna anhålla om asyl.
I praktiken vänds inga av de överfulla flyktingbåtarna tillbaka vid gränsen. Antingen råder det en verklig sjönödssituation – det händer att flyktingarna själva gör båtarna sjöodugliga, berättar Liljekvist – eller så är farkosterna i så dåligt skick att man inte kan sända dem tillbaka.
– Situationen är ändå den att människorna måste räddas.
Filtar behövs
Liljekvist säger att Poseidon Sea i år haft i runda tal 1 400 uppdrag och av dem har nästan 1 000 handlat om sjöräddning.
Är inte uppdragen tunga, rent mentalt?
– Självklart är alla fall där människor drunknat mycket tunga. Inte är det lätt, men det är en del av arbetet att kunna ta hand om alla situationer.
Besättningen har fått utbildning i första hjälpen och båten är också utrustad för att kunna ge människor en första skötsel.
Filtar och hypotermipåsar kommer ofta till användning, säger Patrik Liljekvist och berättar att patrullbåten i regel har nära till hamn.
- Frontex är EU:s gemensamma byrå för gränskontroll. Ansvaret för unionens yttre gränser ligger på medlemsländerna. Frontex syfte är att stärka gränskontrollen genom en bättre samordning mellan länderna. Byrån kan hjälpa länder som behöver en ökad övervakning av gränserna.
- Poseidon Sea är en operation i östra Medelhavet. Dess syfte är att hålla ett öga på flyktingströmmarna och även på kriminaliteten som kommer in över gränserna. Finland har deltagit sedan år 2008.
- Båtarna i PV-08-klassen är 15 meter långa. De är byggda av Marine Alutech i Bjärnå i Salo och har normalt tre personer i besättningen.