Kabeljobb med komplikationer
Carunas satsning på elnätet går löst på miljoner. Från markägarhåll hörs ändå kritik om dåligt utfört arbete.
RASEBORG Det har grävts för fulla muggar i terrängen mellan Karis och Svartå i sommar. Vattenverkets bygge av en ny förbindelseledning för vatten och avlopp är ett av projekten. Ett helt separat grävjobb är elöverföringsbolaget Carunas satsning på att ersätta luftledningar med jordkabel.
En av dem som kunnat följa jordkabelarbetena på nära håll är jordbrukaren Stefan Juslenius i Mjölbolsta. Han är allt annat än nöjd med sättet som arbetena farit fram över de egna ägorna även om han som sådant ser projektet som en positiv sak.
– Att gräva ner kablarna är det enda rätta. Däremot är jag missnöjd med tillvägagångssättet. Arbetet har varit amatörmässigt utfört från början till slut och man har nonchalerat den privata människan.
Vilda västern
Juslenius kan redogöra för många punkter under processens gång där det enligt honom gått fel. Med början från planeringsbyrån som oanmäld dök upp och började placera ut käppar på hans ägor till underleverantörerna från Eltel Networks som inledde grävandet, till synes utan vetskap och hänsyn till de dräneringsrör, elkablar, telefonkablar, vatten- och avloppsrör som sedan tidigare fanns i marken och som Juslenius gjort sitt bästa för att informera om.
– Planerarna bedyrade att allt skulle tas i beaktande och ifall något går sönder skulle det lappas i ursprungligt skick. Totalt gick jag igenom den 700 meter långa sträckningen med fem olika personer innan arbetena inleddes. Men då grävarbetena började var ingen av dem med.
Juslenius hade egentligen planerat resa bort vid tidpunkten men fick tänka om.
– Här var som rena vilda västern med sex-sju gubbar och ett par grävmaskiner som började gräva på helt fel plats.
Flera gånger fick han gripa in och styra om arbetet. En existerande elledning grävdes trots det av. Lika en telefonkabel som fortfarande väntar på reparation. Dräneringsrör som gick sönder hade man kommit överens om att skulle lappas omsorgsfullt och med ordentliga doningar. Inte med de klena plaströr med tillklippta plastbitar över skarvarna som nu blev fallet.
Inte ensam
Vissa språkförbistringar förekom. Stefan Juslenius klandrar ändå inte de litauiska anställda som utförde grävjobbet, huvudansvaret ligger trots allt på högre ort.
Han tror inte heller att det enbart är på hans marker som kvaliteten på arbetet inte varit av förväntad standard.
– Jag har sett andra platser där kabeln ringlar fram som en orm och dessutom i dikesbotten längs vägar.
Juslenius har varit i kontakt med Eltel Networks och därifrån blivit uppmanad att skriva ner sina ersättningskrav. Man har också kommit överens om att tillsammans öppna upp och titta på de lappade dräneringsrören.
– Orsaken till att jag vill dela med mig av det som hänt är att det här är ett landsomfattande projekt som kommer att beröra många, säger Juslenius.
Ingen kommentar från Caruna
Marina Stenfors är kommunikationschef på Caruna. Något bemötande av kritiken ges inte via medier.
– Caruna och kunden har ett ömsesidigt avtal som gör att Caruna inte har möjlighet eller rätt att ge ut information som berör kundens avtal i offentligheten. Vi utreder nu det som skett i samförstånd med kunden, säger hon.
Kabelarbetena i Raseborg är en del av vad som kallats den mest betydelsefulla nätförbättringsinvesteringen i Finlands historia. Enligt Stenfors är man från Carunas sida givetvis mån om att arbetena utförs på bästa sätt.
Brist i kommunikationen
På Eltel Networks beklagar man det inträffade och säger att kommunikationen mellan markägaren och underleverantören i det här fallet inte fungerat som den borde. Regionchef Kimmo Marjamäki framför sina ursäkter till Stefan Juslenius och säger att saken nu gåtts igenom med alla parter och misstagen rättats till.
– Eltel gräver ner cirka 2 500 kilometer kabel om året i Finland och träffar omkring 20 000 markägare. Motsvarande problem har inte inträffat någon annanstans. Vi kommer att ta lärdom av det skedda och ta till nödvändiga åtgärder, säger Marjamäki.