Taxiläget åter till det normala
Efter vårens och försommarens kris då Hangö stod utan hela sex av totalt femton taxilicenser har läget nu stabiliserats. Flera taxiföretagare har valt att skaffa en andra bil.
Under sommaren har Hangö fått fem nya taxilicenser. De kompenserar för de sex som försvann under våren, på grund av konkurser och andra orsaker.
– Tyvärr kom licenserna lite för sent för oss men nu är vi tillbaka till det normala, säger Klas Öberg, Hangö ula-taxis ordförande.
Då man på våren stod inför den hektiska sommarsäsongen med enbart nio bilar ansökte Hangö ula-taxi uppbackat av Västra Nylands taxichaufförer om en extra ansökningsperiod. Den tog slut i maj. Redan då borde även licenserna helst ha beviljats så att bilarna skulle ha varit körklara till midsommar.
– Tyvärr kom den första licensen först till regattan. Resten kom därefter i sakta mak, så under regattaveckoslutet var det lite kalabalik även om alla taxichaufförer gjorde sitt yttersta, säger Öberg.
Svår balans
Redan under våren uteblev körningar, väntetiderna blev långa och taxiförare från Ekenäs fick hoppa in på sjukhuskörningar tillbaka till Hangö. Sommaren blev ännu svårare.
– De stora helgerna var tuffa. Själv har jag inte fått några arga samtal men det är ju förarna som ställer upp och kommer på plats som får höra kritiken, säger Öberg.
Nu har fyra nya bilar börjat köra och en sista licens är ännu på väg.
– Nu har vi egentligen lite för många bilar igen. Vintern blir svår för alla, säger Öberg.
Även om närings-, trafik- och miljöcentralen som beviljar loven har fastställt en kvot på 16 licenser i Hangö menar Öberg att tolv bilar skulle vara optimalt.
– På sommaren skulle vi behöva fler och på vintern färre, men det går ju inte att ordna.
Flera bilar per företagare
I våras befarade Öberg att det skulle bli svårt att locka chaufförer att söka nya licenser. Det svåra ekonomiska läget, färre kunder och att de tidigare bilarna försvunnit på grund av bland annat konkurser kunde avskräcka. Licensen kostar dessutom hela 350 euro, även om man får avslag.
Trots det sökte och beviljades två anställda chaufförer, så kallade drängar, och tre företagare som haft bilar sedan tidigare, nya licenser. En av företagarna som vågade satsa på en andra taxi är Bill Baarman.
– Det är bara att kämpa och prova på, säger han.
Baarman ville också prova något nytt. Därför ansökte han om licens för att köra handikappanpassad taxi, vid sidan av sin tidigare licens för en personbil. Sådana beviljar NTM-centralen enbart tre lov för i Hangö. Den nya taxin fick Baarman precis innan månadsskiftet.
– Det är mer mångsidigt och värt att satsa på, säger han.