Första ölen från Svartå nådde flaskan
Efter flera år av förberedelser kunde Svartå Bryggeri starta upp sin verksamhet i somras. På fredag korkas den första flaskan officiellt.
Enligt Svartå Bryggeris vd Daniel Kawecki har allt i stort gått som planerat.
– Målsättningen var att få ut de första ölflaskorna inom juli och det klarade vi med några dagars marginal.
Svartåölen har redan kunnat köpas på några av de lokala restaurangerna men på fredag är det dags för den officiella premiären som sker på Svartå slottskrog. Då ordnas också öppet hus i bryggeriet som finns i det gamla lokstallet i Svartå bruk.
- Grundades 2014 av Daniel Kawecki, Anders Bäckman och Cecil Lindholm.
- Beläget i det gamla lokstallet i Svartå bruk.
- Premiären för bryggeriets första öl firas på Svartå slott den 7 augusti.
Snart i butiken
De första flaskorna som lämnar bryggeriet bär stämpeln generalrepetition. Smakerna sitter, men enligt Daniel Kawecki är det några grejer man ännu vill justera. Bland annat ska alkoholhalten sänkas från 4,9 procent till 4,7 procent så att ölen också kan säljas i matbutikerna. Kawecki räknar med att ha de första butiksanpassade flaskorna klara inom september. Förutom halvlitersflaskor kommer man på allmänhetens begäran också att sälja av Svartåölen i 0,33-litersflaskor.
Någon massinvasion av Svartåöl på butikshyllorna lär det ändå inte bli.
– Jämfört med andra mikrobryggerier har vi en rätt så liten produktion, säger Daniel Kawecki
Direktförsäljning är något man funderat på men för tillfället är det inte aktuellt.
– Det skulle kräva en separat, bemannad kiosk. Inledningsvis kommer vi enbart att fokusera på produktionen.
Sortimentet består inledningsvis av tre olika sorter - Amber Ale, American Pale Ale och så en Porter som ska lanseras senare i höst. Dessutom finns en mängd andra sorter på idéstadium.
– Olika säsongsöl hör till det som vi pratat om.
Amber Ale-ölet beskrivs som friskt och fylligt och passar enligt Daniel Kawecki bra en varm sommardag.
– Det fungerar både som sådant och som måltidsdryck medan Pale Ale är en smakupplevelse i sig och kanske ingen direkt måltidsdryck.
Öl på heltid
Mottagandet för bryggeriet har varit gott.
– De som bor i trakten är givetvis intresserade och har knackat på och frågat när de får smaka, säger Daniel Kawecki.
Av konkurrenterna har Fiskarsbryggeriet Rekolan Panimo hälsat på.
– Mikrobryggerierna i Finland är så pass få att man står på vänskaplig fot med varandra. Man samarbetar och försöker tillsammans bygga upp en hälsosam ölkultur.
Svartå Bryggeri har ett produktionsmål på minst 1 000 liter öl i månaden men planen är att öka kapaciteten efter hand. För att nå dit kommer Daniel Kawecki att jobba heltid medan bryggeriets två andra grundare Anders Bäckman och Cecil Lindholm hjälper till vid behov.
Ingåbon Kawecki har tidigare jobbat som webbkonsult men upplever övergången till ölbranschen som ett sunt karriärbyte.
– Det här känns som ett hälsosammare jobb. När man tillverkar öl gör man något konkret och fysiskt och rör på sig betydligt mer än när man sitter vid ett skrivbord.