"Vi behöver en spark i baken"
Medvetna satsningar måste göras för att livemusiken inte ska dö ut helt i regionen. Det säger Ekenäsmusikern Mikko Sipola som sedan årsskiftet jobbat som keikkaförsäljare.
– Musiklivet har förändrats och giglokaler har försvunnit från vår region. Vi behöver en spark i baken om livemusiken ska överleva här, säger Mikko Sipola.
Sedan januari har han jobbat som försäljare av konserter för bokningsföretaget Pro Show, främst med ansvar för pubunderhållning.
– Jag säljer konserter av trubadurer, duor och trior till diverse arrangörer, varav Viking Line är den absolut största kunden. Det är en guds tur att båtarna fortfarande satsar stort på livemusik, många musiker behöver dem för att klara sig ekonomiskt.
Sipola talar inte utan erfarenhet: med över 700 arbetsdagar på Viking Line vet han ett och annat om att boka och ordna spelningar. Han upplever att livemusiken inte längre lockar folk på samma sätt som tidigare.
– Den traditionella livemusikscenen förändras. I dag föredrar många att dansa till en lite bättre känd dj, liveband intresserar inte. Det är också ett faktum att den som är mångsidigast har bäst med jobb.
Priset på livemusik har enligt Sipola följt den allmänna ekonomiska trenden.
– Livemusiken har inte blivit orimligt mycket dyrare under de senaste tio åren, men visst har priserna stigit lite i takt med att det mesta blivit dyrare. Efterfrågan bestämmer vad man kan få betalt för att uppträda.
Efterlyser långsiktiga satsningar
Sipola konstaterar att musiklivet i Ekenäs genomgått stora förändringar under de senaste 20 åren.
– När jag var yngre fanns det fler ställen att uppträda på, och det ordnades bandkvällar med 4–5 artister på till exempel Santa Fe och El Aguila. Jag har inte stött på så många nya band härifrån i mitt arbete. Jag vet inte om det finns tillräckligt många organiserade unga band för att kunna ordna en bandkväll i dagens läge.
Enligt Sipola kunde Ekenäs musikscen ges nytt liv genom engagerade människor och medvetna satsningar.
– Vi borde satsa på att ordna återkommande musikevenemang centralt i staden, varför inte ta Stallörsparken i bruk igen. Ledins uppträdande är ett bra exempel, men det är en engångsföreteelse. Ruisrock blev inte ett enormt evenemang efter första gången festivalen ordnades, det tar lite tid.
För stora evenemang är också tajmningen ytterst viktig.
– Vi är trots allt inte så många här i regionen, så om två stora evenemang tävlar om folkets intresse finns risken att ingetdera får fullt hus.
För att ordna större musikevenemang krävs dock fler personer än enstaka eldsjälar. Även om engagemanget finns kan de ekonomiska riskerna vara för stora för enskilda privatpersoner.
– Vi behöver organisationer och föreningar som har tillräcklig volym för att våga storsatsa på nya musikevenemang. Eldsjälar behövs, men för en privatperson är risken för att evenemanget misslyckas rent ekonomiskt ofta för stor.